شرکت‌های فنلاندی مشتاق سرمایه‌گذاری و فعالیت در چابهار هستند

سفیر جمهوری فنلاند ضمن امیدواری نسبت به تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران گفت: شرکت‌های فنلاندی مشتاق سرمایه‌گذاری و فعالیت در چابهار هستند.

به گزارش فرینا، سفیر جمهوری فنلاند در تهران طی نشستی با نصرالله ابراهیمی مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جایگاه استراتژیک چابهار و قرار داشتن این شهر در مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و دسترسی چابهار به آسیای میانه و اهمیت آن برای کشورها یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتیم به چابهار سفر کنیم و در جریان فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی این منطقه قرار بگیریم.

کاری کاهیلوئوتو ادامه داد: همچنین خواستیم از نزدیک طرح توسعه بندر چابهار و چگونگی ارائه خدمات را در این منطقه شاهد باشیم.
به گفته وی، شرکت های فنلاندی خصوصا در زمینه فراهم کردن تجهیزات بندری، ارائه خدمات لازم در خصوص تامین آب شیرین‌کن و سایر تجهیزات بخش انرژی مشتاق حضور و سرمایه‌گذاری در چابهار هستند و امیدواریم سرمایه گذاران و تجار فنلاند بتوانند اقدامات لازم را برای حضور در چابهار انجام دهند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تفاهم‌نامه‌های همکاری که سال 95 بین دوکشور امضا شد و همینطور سفر اخیر وزیر امور خارجه فنلاند به تهران، نشانه تعادل  روابط سیاسی دوجانبه کشور جمهوری اسلامی ایران با کشور فنلاند است.

ابراهیمی افزود: ایران یک کشور بزرگ و استراتژیک و منطقه چابهار نیز ایفاگر نقش ویژه در این جایگاه است به همین دلیل نگاه ما به این منطقه، یک نگاه استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است. در بُعد همپیوندی اقتصادی با کشورهایی همچون چین، هند، پاکستان، افغانستان، عمان و از شمال هم با کشور روسیه روابط متعادلی داریم.

وی ادامه داد: کشور فنلاند در اتحادیه اروپا با روسیه و چین روابط تجاری دارد و این نقطه قوتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشورهای ایران، چین، روسیه و فنلاند به شمار می‌رود.

به گفته مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار، می‌توانیم براساس سند همکاری‌های دوجانبه ایران و فنلاند، بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی منطقه در حوزه‌های بنادر، پتروشیمی، انرژی، فولاد، تجهیزات و ماشین‌آلات و خصوصا در حوزه احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، برقی و بادی شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی حضور فعالی داشته باشد.

ابراهیمی در پاسخ به سوال روابط اقتصادی با کشور های همسایه از جمله افغانستان گفت ؛ ما اعتقاد داریم پیوند اقتصادی میان کشورها، زمینه ساز تقویت روابط سیاسی است سرمایه گذاران همه کشور ها را در کمال صلح و دوستی و روابط متقابل پذیرا هستیم.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طبق قوانین جاری مصوب کشور در مناطق آزاد از جمله چابهار معافیت 20 ساله مالیاتی و گمرکی و همچنین تسهیل در فرآیندهای سرمایه گذاری در حوزه تولید و صادرات وجود دارد که این بزرگ‌ترین تشویق در راستای جذب فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :