انتخاب مدیر غذا و داروی ارس بعنوان رئیس کمیته های فنی متناظر کدکس و ایزو

صدیف آزادمرد دمیرچی مدیر غذا و دارو منطقه آزاد ارس بعنوان رئيس کميته فني متناظر کدکس و کمیته ایزوی روغن ها و چربی های گیاهی و حیوانی انتخاب شد.

 به گزارش فرينا، کمیسیون بین الملل کدکس مواد غذایی (CODEX)، کمیسیون مشترک دو سازمان خواربار کشاورزی(FAO) و بهداشت جهانی (WHO) است. این کمیسیون، تدوین استانداردهای غذایی را به طور واحد و یکسان برعهده دارد و اجلاسیه آن هر ساله در مقر یکی از سازمان های مذکور برگزار می گردد. در حال حاضر 186 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو این کمیسیون است. از مهم ترین وظایف کمیته های فنی متناظر کدکس مشارکت در ارائه، تدوین، تجدید نظر و بررسی پیش نویس استانداردهای بین المللی، تشکیل کارگروه های تخصصی، مشارکت فعال در اجلاس های کدکس بین المللی و زیر نظر سازمان ملی استاندارد ایران است.

  همچنین استانداردهای مصوب در کدکس مبنای تجارت جهانی کالاهای سلامت محور است.

  سازمان ايزو نیز بمنظور يکپارچه سازي تدوين استاندارد در سراسر جهان و ايجاد تسهيل در تجارت بين الملل، با عضويت 25 کشور فعاليت می کند.کمیته فنی ایزو روغن ها و چربی ها در زمینه بررسی، تدوین و تصویب روش های آزمون این محصولات نقش دارد که بعنوان روش های مرجع در آنالیز روغن ها و چربی ها در تجارت بین المللی و منطقه ای است.

 لازم به ذکر است؛ آزادمرد دمیرچی در دوره قبل ریاست کميته فني متناظر کدکس و نائب رئیسی کميته فني ایزو روغن ها و چربی های گیاهی و حیوانی را بر عهده داشت.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :