حضور سرمایه گذاران چینی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

رییس هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: یکی از بزرگترین هلدینگ های چین سرمایه گذاری در یک شهرک صنعتی منطقه ویژه اقتصادی سرخس را در زمینی 200 هکتاری آغاز کرده است.

به گزارش فرینا، محمدرضا برهمند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این هلدینگ سرمایه گذاری از زمین یاد شده بازدید کرده و پیرامون مراحل واگذاری با منطقه ویژه تفاهم های لازم را کرده است و هم اکنون نمایندگان هلدینگ یاد شده در حال طی کردن روند ثبت سرمایه گذاری در استان هستند.

برهمند ادامه داد: قرار است در این شهرک صنعتی، شرکتهای چینی فعال در حوزه صنایع مرتبط با گوگرد فعالیت کرده و محصولات تولیدی خود را به کشورهای آسیای مرکزی و حاشیه خلیج فارس صادر کنند.

وی گفت: به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و همجواری مراکز تولیدی به خطوط عریض راه آهن آسیای مرکزی، هزینه تمام شده فرآوری و صادرات کالا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بسیار کاهش می یابد.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: از طرفی نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به بازار کشورهای مستقل همسود یا همان سی.آی.اس، سرمایه گذاری در این منطقه ویژه اقتصادی را دارای ارزش افزوده مضاعف کرده است.

برهمند اضافه کرد: یک شرکت دیگر چینی نیز پیگیر تامین زمین برای راه اندازی مرکز پشتیبانی و باراندازی در منطقه ویژه است و تاکنون نمایندگان شرکت یاد شده از زمینی به مساحت 25 هکتار بازدید کرده و تفاهم هایی نیز در این خصوص حاصل شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و 185 کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.  

14 درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول 834 کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

کشورهای مستقل همسود شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند که یک پیمان همکاریهای امنیتی و اقتصادی تشکیل داده اند و در حال حاضر جمهوری های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی عضو این اتحادیه باقی مانده اند و ترکمنستان از سال 2005 میلادی به عنوان عضو همکار به مشارکت خود با کشورهای مستقل همسود ادامه داده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :