خانه صنایع دستی بندر لافت افتتاح شد / 54 خانه تاریخی لافت در نوبت ثبت ملی

با حضور مهدی حسین زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی، امام جمعه شهرستان قشم، حجت الاسلام محمدسعید آخوندی، سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و ایوب زارعی سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان خانه صنایع دستی لافت افتتاح شد.

به گزارش فرینا، ایوب زارعی در حاشیه این مراسم گفت: با حمایت و همراهی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان، یکی از خانه های قدیمی تحت مالکیت سازمان جهت راه اندازی خانه صنایع دستی در بندر تاریخی لافت اختصاص داده شد.
سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: خانه صنایع دستی لافت در زمینی به مساحت 341 مترمکعب با معماری ایرانی و اسلامی و با هدف حفظ میراث ملموس و ناملموس و معرفی فرهنگ و تاریخ بندر لافت به عنوان یکی از بندرگاه های تاریخی جزیره قشم به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: در بخش های مختلف خانه صنایع دستی لافت، ابزار و اشیاء لنج سازی و قایق سازی همراه با ماکت های کشتی، لنج و قایق، لباس ها و صنایع دستی و همچنین آثار مربوط به فرهنگ و هنر قشم که توسط زنان بومی این جزیره خلق شده، به نمایش گذاشته می شود.
به گفته سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم؛ در بخشی از خانه صنایع دستی لافت نگارخانه ای کوچک با هدف مشارکت مردم در بحث های معیشتی و اقتصادی همسو با معرفی ظرفیت های تاریخی و هنری منطقه راه اندازی شده که آثار هنری و صنایع دستی زنان روستاهای جزیره قشم در آن به فروش می رسد.

**54 خانه تاریخی لافت در نوبت ثبت ملی

زارعی در ادامه با بیان اینکه خانه صنایع دستی یکی از خانه های این بندر تاریخی لافت است که برای ثبت ملی در نظر گرفته شده استُ افزود: ملکی در مجاورت این خانه در نظر گرفته شده تا پس از طی مراحل بازسازی تبدیل به موزه مردم شناسی و همچنین خانه ازوا (موسیقی آوای کار بندر لافت) شود.
وی با اشاره به اهمیت بندر لافت به عنوان یکی از منسجم ترین شهرهای دارای بافت تاریخی در جزیره قشمُ تصریح کرد: فرآیند ثبت ملی 54 خانه تاریخی در بندر لافت آغاز شده و هم اکنون در حال برنامه ریزی و رایزنی برای اجرای سریع تر آن هستیم.
سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: مدیریت خانه صنایع دستی در اختیار بانوان شهر لافت قرار گرفته و برنامه ریزی هایی نیز برای آموزش های لازم جهت هوشمندسازی بافت تاریخی، برندسازی و تهیه ابزارها و نرم افزارهای کاربردی جهت تسهیل فرآیند تولید صنایع دستی و معرفی بهتر این محصولات صورت گرفته است.
زارعی خاطرنشان کرد: چهار بازارچه صنایع دستی در شهر قشم، برخی ایستگاه های مترو در تهران و همچنین سایر محل های در نظر گرفته شده برای فروش صنایع دستی در نقاط مختلف جزیره به عرضه محصولات تولید شده توسط بانوان بندر لافت می پردازند.
وی در پایان گفت: تولید چند مستند درباره تاریخچه، سبک زندگی تاریخی، تولید صنایع دستی و همچنین ثبت خاطرات و تاریخ شفاهی سفرهای ناخداهای قدیمی بندر لافت به نقاط مختلف از جمله هندوستان، آفریقا و... بخشی از برنامه هایی است که در آینده اجرایی می شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو