رایزن ایران در افغانستان؛

تمایل سرمایه گذارن افغان برای همکاری با تجار ایرانی

رایزن ایران در کشور افغانستان با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی سرمایه گذاری های خوبی شده است گفت: سرمایه گذاران افغانستان تمایل زیادی به دیدار چهره به ‌چهره با تجار ایرانی دارند.

به گزارش فرینا، روستایی در جریان بازدید و دیدار با مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و تحریم‌های ناعادلانه علیه ما از سال‌ها قبل وجود دارد، از طرفی دولت افغانستان نیز دچار تغییرات حاکمیتی شده است.

وی مشکلات تجار و بازرگانان استان را به چهار دسته تقسیم کرد و افزود: برخی از موانع و مشکلات داخلی بوده و به‌ خود تحریمی (تقریبا 70 درصد) برمی‌گردد که یکی از مشکلات عدم مدیریت واحد در مرزها است.

رایزن ایران در کشور افغانستان تاکید کرد: در تجارت بین‌الملل ثابت شده هر یک روز توقف محموله صادراتی یک درصد ارزش محموله برای صادرکننده افزایش هزینه دارد و توان صادراتی ما را کاهش می‌دهد.

روستایی، مسایل پولی، مالی و نبود روابط کارگزاری در افغانستان را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: در گذشته شعبه بانکی آرین و چندین صرافی در این کشور داشتیم که کارها مدیریت می‌شد اما اکنون شورای پول و اعتبار تاکید کرده موسسان و مدیرعامل صرافی باید در همان مکان اقامت داشته باشند که به دلیل هزینه‌های بالا، این مانع ایجاد کرده است.

وی، نبود زیرساخت در این کشور را دیگر مشکلات برشمرد و گفت: اخیرا با تغییر و تحولات موجود این مشکل مضاعف شده است.

رایزن ایران در کشور افغانستان با اشاره به نبود توزان تجاری به عنوان یکی دیگر از مشکلات تجار افزود: گاهی اوقات کیفیت و برند از اهمیت زیادی برای تجار کشور مقابل برخوردار نیست.

روستایی با تاکید بر اینکه روابط تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان یک رابطه بُرد ـ بُرد است بیان کرد: کشور افغانستان در حوزه امنیت غذایی نیاز به خیلی از محصولات و مواد غذایی ما دارد از طرفی حدود 30 درصد بازار مصرفی افغانستان دست ما است لذا خیلی نیاز به کار تبلیغاتی نداریم.

وی اظهار داشت: دیپلماسی تجاری که زیرمجموعه دیپلماسی اقتصادی است بر این بوده تا بتوانیم ایجاد همگرایی کرده و درهم تنیده‌گی اقتصادی ایجاد کنیم.

رایزن ایران در کشور افغانستان افزود: اکنون بحث معادن به شدت فعال شده باید مراقبت باشیم در این خصوص رقابت منفی ایجاد نکنیم.

روستایی بیان کرد: تجارت منتظر کسی نمی‌ماند و اگر دیر بجنبیم کشورهای دیگر بازار را به دست می‌گیرند، از جمله اینکه چینی‌ها در حوزه استخراج و اکتشاف معادن در این کشور فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بحث معادن برای ما چندین مزیت دارد از جمله اینکه بحث دانش فنی و مهندسی را منتقل می‌کنیم، در حوزه صادرات مجدد می‌توان چانه‌زنی کرد و درآمد ترانزیتی را افزایش داد.

رایزن ایران در کشور افغانستان تصریح کرد: در حال حاضر حدود 40 درصد واردات افغانستان از جانب ایران تامین می‌شود که فرصت بسیار موثری است.

روستایی اضافه کرد: برای این مهم باید به زیرساخت‌ها هم توجه کرد، اگر ترانزیت ما تنها به حمل و نقل افغانستان متکی باشد که عمدتا فرسوده است این فرصت‌سوزی است و درآمد ترانزیتی هم به سمت کشورهای دیگر سوق داده می‌شود.

وی عنوان کرد: افغانی‌ها تمایل زیادی به دیدار چهره به ‌چهره در حوزه تجارت دارند که سبب افزایش اعتماد بین دو طرف می‌شود.

رایزن ایران در کشور افغانستان یادآور شد: اکنون در کابل موافقت اصولی یکساله را داریم که اگر استانداردهای لازم را کسب کند تبدیل به مجوز شده و می‌تواند به عنوان مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در کابل فعالیت دائم داشته باشد.

روستایی گفت: در هرات بیشتر مدنظر ما ایجاد مرکز تجاری تخصصی است که پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: در خصوص ماشین‌آلات خط تولید که گفته شد به افغانستان ارسال می‌شود، در وزارتخانه مرکز ساخت داخل را داریم که برای صادرات هر فردی ماشین‌آلات درخواست بدهد به این مرکز معرفی می‌شود.

رایزن ایران در کشور افغانستان بیان کرد: تسهیل ویزای تجاری برای تجار و صنعتگران را در حال پیگیری داریم تا ویزای تجاری و کثیرالورود هم با همکاری اتاق ایران و افغانستان و اتاق تجارت سرمایه‌گذاری هرات داشته باشیم.

روستایی با بیان اینکه تبادل آمار و ثبت برند یکی از برنامه‌های ما است اظهار داشت: می‌توان در این خصوص تجار از توان شرکت‌های مدیریت صادرات مشاوره بگیرند .

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :