معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو:

مناطق آزاد مشترك با كشورهای همسایه تأسیس می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/64970
ساعت 10:10 چهارشنبه 9 شهريور 1401
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینكه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترك با كشورهای همسایه در دستوركار است گفت: بسترهای اولیه برای ایجاد مناطق آزاد مشترك با كشورهای ارمنستان، تركیه، روسیه، پاكستان، قطر و عمان فراهم شده است.

به گزارش فرینا، احمد جمالی در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو به مناسبت هفته دولت و در مورد عملكرد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم در پاسخ به این سوال كه آیا افزایش تعداد مناطق آزاد با توجه به ركود اقتصادی و با توجه به عملكرد این مناطق طی سه دهه اخیر امكانپذیر است یا خیر گفت: نكته اول این است كه فقط سه منطقه آزاد قشم، كیش و چابهار در سه دهه گذشته شروع به فعالیت كردند و بقیه مناطق در دهه 80 و 90 تأسیس شدند.

جمالی افزود: قانون مناطق ویژه اقتصادی هم مربوط به سال 1384 است و بنابراین عمر مناطق ویژه اقتصادی و فعالیت های آن كمتر از 15 سال است.

وی همچنین روند مسائل مرتبط با حوزه اقتصادی و سیر تكاملی و تحولی مناطق آزاد را رو به بهبود خواند و اظهاركرد: آمارهای رشد صادرات، سرمایه گذاری، تولید، تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی و استقبال سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این مناطق و توسعه زیرساخت های مختلف مایه امیدواری است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: ما هنوز با نقطه مطلوب در حوزه مناطق آزاد فاصله داریم و لذا برای رسیدن به نقطه مطلوب باید در دبیرخانه اقدامات بیشتری انجام دهیم.

جمالی با اشاره به اینكه سه ماده 18، 28 و 29 قانون مناطق آزاد تا به الان مغفول مانده بود گفت: اتفاق مثبتی كه طی یك سال فعالیت دولت سیزدهم رخ داد توجه ویژه به اجرایی شدن این سه ماده در حوزه بانك و بیمه و بورس بین الملل بود.

وی در توضیح بیشتر این مطلب اظهاركرد: خوشبختانه همكاری نردیكی بین ما و سازمان بورس شكل گرفت. هفته گذشته نیز شورای عالی بورس مجوز بورس بین المللی را برای ما صادر كرد كه این هم اتفاق مثبتی برای اقتصاد كشور و هم مناطق آزاد است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: این بورس به عنوان پنجمین بورس كشور است كه شكل می گیرد و با توجه به عملكرد ارزی كه دارد، علاوه بر اینكه می تواند به عنوان مكمل بورس های چهارگانه كشور عمل كند به فعالان اقتصادی و اقتصاد مناطق آزاد نیز كمك بزرگی خواهد كرد.

جمالی با بیان اینكه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشترك با كشورهای همسایه در دستوركار است گفت: تا به الان اقدامات و بسترهای اولیه برای ایجاد مناطق آزاد مشترك با كشورهای ارمنستان، تركیه، روسیه، پاكستان، قطر و عمان فراهم شده است.

وی همچین از حركت مناطق آزاد به سمت هوشمندسازی سخن گفت و اظهاركرد: ما در تلاشیم كه فعالیت ها و خدمات و عملیات مناطق آزاد را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم و امر سرمایه گذاری و تولید را رونق ببخشیم.

***سازمان های مناطق آزاد برنامه محور شدند

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز گفت: خوشبختانه رویكرد و سیاست های دولت سیزدهم و بالتبع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دوران دكتر محمد به سمت برنامه محوری در سازمان های مناطق آزاد تغییر یافت.

نصرالله ابراهیمی افزود: برنامه محوری در سازمان های مناطق آزاد دو خاصیت اصلی دارد كه عبارتند از یكپارچگی فعالیت ها و ارزیابی عملكرد و قابل سنجش سازمان های مناطق آزاد كه در دستور كار قرار گرفته است.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: در این راستا یك تیم راهبردی و استراتژیك با همكاری معاونت توسعه و سایر معاونت های دبیرخانه در راستای سند تحول دولت به عنوان مبنای كار شكل گرفت و ما توانستیم برنامه راهبردی مشخصی را برای سازمان های مناطق آزاد تدوین كنیم.

وی ادامه داد: چشم انداز اصلی این برنامه راهبردی به نوعی الگوی پیشرفت پایدار در چارچوب بندهایی است كه در سند تحول دولت پیش بینی شده بود.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ایجاد مدارس نوین، نهضت مسكن، توسعه گردشگری در كیش و قشم، اقتصاد محور كردن حوزه دریا به ویژه در حوزه ترانزیت و حمل و نقل و توسعه حوزه شیلات و كشاورزی و دامپروری در این سند پیش بینی شده و به عنوان الگوی پیشرفت پایدار به تمامی مناطق آزاد ابلاغ گردید.

ابراهیمی خاطرنشان كرد: این رویكرد و سیاست جدید، الگوی نوینی است كه می تواند به تحقق اهداف اصلی مناطق آزاد یعنی صادرات محوری و تولید محوری منجر شود.

وی افزود: بخش دوم فعالیت ما در حوزه توسعه مدیریت مربوط به انضباط بخشی مالی در نظام پرداخت و حقوق و دستمزد تمامی مناطق آزاد كشور بوده كه بعد از 15 سال، اولین چارچوب اجتماع معاونان توسعه مدیریت تمامی مناطق آزاد كشور با اخذ نظرات محوری به منظور نظام مند كردن حوزه پرداخت و بودجه ریزی و همچنین آئین نامه انتصاب مدیران در مناطق آزاد تدوین شد.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تشویق و توسعه صادرات در مناطق آزاد را نیازمند حمایت از فعالان اقتصادی مناطق آزاد در چارچوب اجرای قانون منحصر به فرد «چگونگی اداره مناطق آزاد» دانست و عنوان كرد: ما در این راستا كارگروه تخصصی مالیاتی را با سیاست دبیرخانه و به ریاست دكتر محمد تشكیل دادیم و پیگیری امور مالیاتی و اصلاح قوانین و مقررات و دغدغه های فعالان اقتصادی را به این كارگروه محول كردیم.

** افزایش 30 درصدی سرمایه گذاری

در ادامه معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این گفتگوی تلفنی گفت: تراز مناطق آزاد در طول 27 سال گذشته همیشه منفی بود اما خوشبختانه امسال تراز تجاری مناطق آزاد در مجموع مثبت شد.

حسین گروسی با اشاره به دستاوردهای بخش معاونت حقوقی و پارلمانی دبیرخانه شورایعالی گفت: ما در راستای فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری در توسعه عمل مناطق آزاد با وجود موانع فراوان و مورد غفلت واقع شدن بسیاری از مشوق های مناطق آزاد اما رسالت خود را انجام دادیم.

گروسی افزود: ما در بحث حقوقی، اراضی زیادی را به بیت المال برگرداندیم چون هدفمان این است كه اگر زمینی به كسی واگذار می شود باید در آن كارآفرینی و تولید صورت گیرد اما عده ای با قراردادهای مختلف اراضی را فقط در اختیار گرفته بودند و كاری هم در آن انجام نمی دادند.

وی گفت: یكی از مصادیق این موضوع، شركت «گل شرق» بود كه یك پرونده 16 ساله است. اینها زمینی را به مساحت 220 هزار مترمربع در كیش به بهانه ایجاد مجتمع تفریحی و گردشگری در اختیار گرفته و آن را فروخته بودند.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه كرد: ما در بخش مربوط به امور پالمانی هم ارتباط و تعامل بسیار خوبی با مجلس و كمیسیون های تخصصی به ویژه كمیسیون اقتصادی، صنایع و برنامه و بودجه برقرار كردیم و دیدارها و جلسات خوب و موثری هم با قوه قضائیه داشتیم.

گروسی، تراز تجاری مناطق آزاد را مثبت اعلام كرد و گفت: تراز مناطق آزاد در طول 27 سال گذشته همیشه منفی بود و واردات آن بیشتر از صادرات بود اما امسال خوشبختانه تراز تجاری مناطق آزاد در مجموع مثبت شد و به سمت صادرات محور شدن و تبدیل شدن مناطق آزاد به سرزمین تولید و صادرات حركت می كنیم.

**افزایش 30 درصدی سرمایه گذاری در مناطق آزاد

مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آغاز فعالیت های دبیرخانه از ابتدای دولت سیزدهم متمركز بر شناسایی و رفع چالش های مختلف در حوزه های سرمایه گذاری و تولید و تجارت بود.

محمد خضرایی منش افزود: ما از مجموع 158 چالش شناسایی شده در این حوزه، تعدادی احكام اصلاحی را تدوین و با همكاری دولت بخش زیادی از چالش های مناطق آزاد و ویژه را حل و فصل كردیم بطوریكه عمده این چالش ها و تهدیدات به نقاط قوت مناطق آزاد تبدیل شدند.

خضرایی منش اظهاركرد: تعدادی از مزیت ها و مشوق های قانونی هم كه در گذشته به دلایل مختلف از جمله برداشت ناصحیح از بند قانونی و یا عدم همكاری دستگاه های اجرایی به درستی اجرا نشده بودند در دولت سیزدهم فعال شدند.

وی با اشاره به اهمیت تحقق دولت الكترونیك در مناطق آزاد و ویژه برای تسریع در فرآیند ها و شفاف سازی گفت: تمامی تعهدات ما در حوزه فناوری اطلاعات به دولت به درستی به سرانجام رسیده و به سامانه جامع تجارت هم وصل هستیم.

مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینكه فرآیند تجارت در مناطق آزاد یك فرآیند كاملاً نظارت شده و نظارت پذیر و بدون دخالت مستقیم دولت است اظهاركرد: نظارت بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صرفاً از طریق سامانه ها انجام می شود و از هرگونه تخلف هم جلوگیری می شود.

خضرایی منش با اشاره به بهره برداری از «سامانه سرمایه گذاری» در مناطق آزاد گفت: فعالان اقتصادی به سادگی و از طریق سامانه سرمایه گذاری درخواست خود را ثبت می كنند. بعد از ارزیابی شرایط، برای آنها زمین جانمایی می شود و تا مرحله امضای قرارداد هم هیچ نیازی به حضور فیزیكی در داخل مناطق آزاد نیست.

وی از برگزاری رویداد «سه شنبه های سرمایه گذاری» در مناطق آزاد سخن گفت و افزود: ما در این رویداد، از برترین های فعال اقتصادی و بیش از 120 نفر از بزرگان صنعت و تجارت كشور در این رویداد دعوت كردیم.

مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اظهار اینكه برنامه راهبردی مبنی بر آمایش منطقه ای در مناطق آزاد تدوین شده گفت: از آنجایی كه همه مناطق آزاد به عنوان ابعاد پازل اقتصادی كشور محسوب شده لذا هر منطقه اهداف و اقدامات خاص و مربوط به خودش را دارد و الان تمامی مناطق آزاد به صورت هدفمند در پی جذب سرمایه گذاران هستند.

خضرایی منش با اشاره به آمار سرمایه گذاری در مناطق آزاد اظهاركرد: عملكرد سرمایه گذاری ما در دوره یك ساله ابتدایی دولت نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش 30 درصدی داشت و ما به ركورد بیش از 41 هزار میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری به معنای تحقق و نه صرفاً مجوزهای صادره رسیدیم.

وی از رشد 27 درصدی صادرات مناطق آزاد نسبت به دوره مشابه خبرداد و گفت: ما به عملكرد بیشتر از 1 میلیارد و صد میلیون دلار رسیدیم و این درحالیست كه واردات ما هم 2 درصد كاهش یافت لذا تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار مثبت شد و این مناطق كاملاً صادرات گرا شدند و حاشیه ای كه سالها تحت عنوان واردات محوری مناطق آزاد مطرح بود دیگر وجود ندارد.

مدیر توسعه سرمایه گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه كرد: تعداد واحدهای فعال مناطق آزاد در مدت یك سال فعالیت دولت یك رشد 12 درصدی را تجربه كرد بطوریكه الان 1900 واحد فعال در مناطق آزاد و 800 واحد فعال نیز در مناطق ویژه اقتصادی داریم.

خضرایی منش یادآورشد: بیش از 50 درصد واردات به محدوده مناطق آزاد مربوط به ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه است كه در خطوط تولید به كار گرفته می شود و آن بخش از واردات كه مذموم است بسیار كاهش یافته و بیشتر از 130 تا 140 میلیون دلار نیست.

وی همچنین از برگزاری دومین رویداد بهره برداری از پروژه های صنعتی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد به مناسبت هفته دولت در چهارشنبه 9 شهریورماه خبرداد و گفت: 51 پروژه به ارزش 6300 میلیارد تومان با اشتغالزایی مستقیم برای 5700 نفر و 17 هزار نفر هم به صورت غیرمسقیم در این رویداد به بهره برداری خواهد رسید و 20 پروژه هم كلنگ زنی خواهد شد.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟