از مهرسال گذشته تاكنون؛

32 هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد سرمایه گذاری شد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد از سال گذشته تا به الان 32 هزار میلیارد تومان بوده است كه می تواند موجب افزایش صادرات، اشتغال مولد و توسعه اقتصادی كشور شود.

به گزارش فرینا، احمد جمالی، درمورد عملكرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو مصاحبه كرد.

جمالی توجه به دو عنصر زمان و اهداف را در ارزیابی عملكرد مناطق آزاد بسیار ضروری و مهم دانست و افزود: عملكرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید نسبت به روند گذشته، نسبت به اهداف و رقبای منطقه ای ارزیابی شود ضمن اینكه باید یك بازه زمانی مشخصی را نیز برای آن در نظر گرفت.

وی مقایسه مناطق آزاد با شهرك ها و نواحی صنعتی را یك قیاس مع الفارق دانست و افزود: شهرك ها و نواحی صنعتی در بودجه ردیف و حكم دارند اما مناطق آزاد پول ندارند یعنی دولت فقط قطعه زمینی می دهد و هیچ تأمین منابع مالی برای انجام زیرساخت ها از سوی دولت انجام نمی شود ضمن اینكه محدوده شهركها بسیار كم است.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان كرد: قانون در هدف گذاری تأسیس مناطق آزاد به 10 مورد اشاره كرده كه هیچ یك از اینها در شهرك ها وجود ندارد و از جمله این اهداف می توان به ارائه خدمات عمومی، حضور فعال در بازارهای جهانی و تنظیم بازار كار و كالا اشاره كرد.

جمالی وضعیت مناطق آزاد را از نظر شاخص سرمایه گذاری، صادرات و تولید نسبت به گذشته بهتر ارزیابی كرد و گفت: ارزش سرمایه گذاری در مناطق آزاد از مهر سال قبل تا مهر امسال بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان و ارزش تولیدات این مناطق نیز بیش از 80 هزار میلیارد تومان می باشد.

وی مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار را موید این مطلب دانست و افزود: امسال میزان صادرات نسبت به واردات در این مناطق پیشی گرفت و در نتیجه تراز تجاری مناطق آزاد بعد از سی سال برای اولین بار مثبت شد و بنابراین وضعیت ما نسبت به گذشته خیلی مطلوب تر است اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به آمار سرمایه گذاری در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد از سال گذشته تا به الان 32 هزار میلیارد تومان است كه می تواند موجب افزایش صادرات، اشتغال مولد و توسعه اقتصادی كشور شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو