مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار:

اجرای سریع پروژه‌های زیرساختی منطقه آزاد چابهار در اولویت است

مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن ارائه برنامه‌های مدنظر، اعلام کرد که اجرای سریع و به‌موقع پروژه‌های زیرساختی، حل معضل حاشیه نشینی، آب شیرین و تلاش برای سرعت بخشیدن به آغاز پروژه‌های مهمی نظیر احداث فرودگاه و تکمیل راه‌آهن چابهار-‌زاهدان از یکسو و از سوی دیگر حل معضلات ایجاد شده در حوزه تعریفی مالیات و احیای مشوق‌های منطقه آزاد در اولویت کاری حوزه مدیریتی ایشان خواهد بود.

به گزارش فرینا، امیرمقدم در این مراسم به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: طبق ماده(یک) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، قانونگذار هدف از تاسیس و توسعه مناطق آزاد را افزایش درآمد عمومی، تسریع در اجرا و تکمیل پروژه‌های زیربنایی‌، ارتقای نرخ رشد سرمایه‌گذاری و اقتصادی منطقه تبیین نموده است.

مقدم، لزوم تامین زیرساخت‌ها جهت نیل به این اهداف را ضروری خواند و تاکید کرد: درحال حاضر که قریب به 30سال از تاسیس منطقه آزاد چابهار می‌گذرد، گرچه کارهای خوبی در توسعه زیرساخت‌ها صورت گرفته است؛ لیکن به هر دلیل سطح برخورداری منطقه از زیرساخت‌ها، نه برای مردم و نه فعالان اقتصادی، از نمره قابل قبولی برخوردار نیست. منطقه آزاد هنوز به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های توسعه‌محور در حوزه‌های راه و جاده‌ای، حمل‌و‌نقل‌، راه‌آهن و البته فرودگاه‌ها که شالوده توسعه مولد و پیشرفت منطقه و استان تلقی می‌گردد‌، آسیب‌پذیر است.

مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ‌معضل پدیده نامطلوب حاشیه‌نشینی در محدوده چابهار، زیبنده جامعه اسلامی نیست و لازم است این دست معضلات اجتماعی به‌سرعت و در قالب برنامه عملیاتی ابتدا روند رشدش مهار و سپس به کمک مدیران بین‌بخشی منطقه و ملی برطرف گردد. علاوه‌بر این، معضل آب یکی از مشکلات چابهار است که آمادگی برای حل آن در مدیریت کنونی و با حمایت دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد تا به‌واسطه ایجاد آب شیرین‌کن‌ها، مشکل بی‌آبی روستاها و آب شرب منطقه نیز مرتفع شود.

مقدم، خطاب به مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت:‌ حدود 3هزار میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی و زیربنایی با پیشرفت فیزیکی حدود 30درصد، در کنار پروژه‌های متعددی در قالب الگوهای سرمایه‌داری و مشارکت از سوی سازمان تعریف شده است. گرچه درحال حاضر از سرعت این پروژه‌ها کاسته شده است، لیکن انتظار می‌رود با اولویت‌بندی این پروژه‌ها و تمرکز نقدینگی برای پروژه‌ها با اولویت خدمت‌رسانی به عامه مردم و صاحبان سرمایه، برخی کاستی‌ها زیرساختی کم‌رنگ‌تر شود.

وی افزود: تامین خط انتقال آب و احداث بازارچه مرزی ریمدان، تامین شبکه آبرسانی به روستای تاریخی تیس و تکمیل کنارگذر چابهار-‌کنارک ازجمله برکات موفق این پروژه‌ها خواهد بود. برآوردها نشان می‌دهد برای ایجاد رونق اقتصادی و جذب فعالان اقتصادی و نیز امکان‌پذیری تعریف پروژه‌هایی که منشا آبادانی و رفاه در سطح منطقه باشند، لازم است با بهره‌گیری از ثروت طبیعی منطقه‌، دریا و اقلیم‌، تعریف پروژه‌های زیربنایی که منشا درآمد پایدار برای سازمان باشند‌، بازتعریف و با سرعت اجرایی گردد.

مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تامین و واگذاری 20هکتار زمین برای تاسیس بیمارستان 540تختخوابی، 3هکتار زمین برای بیمارستان 165تختخوابی، تامین زمین برای احداث مراکز بازپروری معتادان اقدام شده که لازم است مدیریت این منطقه با افزایش تعاملات مدیریتی خود، روند احداث سریع‌تر پروژه‌ها را مطالبه و مدیریت کند. ارتقاء سطح و کیفیت دانشگاه بین‌المللی چابهار، حمایت برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی‌، ‏فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای در کنار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستورکار مدیریت سازمان منطقه آزاد چابهار خواهد بود تا مشکلات احتمالی در حد مقدورات و اختیارات قانونی تسهیل شود.

مقدم افزود: مناطق آزاد کشور و منطقه آزاد چابهار از مجموعه قوانین مترقی و خوبی نظیر قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ماده‌65 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور برخوردار هستند که قطعا استفاده از آنها برای کمک به رشد و توسعه منطقه در دستورکار مدیریت قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه اجرای سریع و به‌موقع پروژه‌های زیرساختی در اولویت کاری حوزه مدیریت خواهد بود. برای سرعت بخشیدن به آغاز پروژه‌های مهمی نظیر احداث فرودگاه و تکمیل راه‌آهن چابهار-‌زاهدان از یکسو و از سوی دیگر حل معضلات ایجاد شده در حوزه تعریفی مالیات و احیای مشوق‌های منطقه آزاد، نیاز به حمایت بیشتر مدیریت بالادستی است.

مدیر سازمان منطقه آزاد چابهار در خاتمه ضمن تقدیر از زحمات آقای ابراهیمی؛ از خداوند برای اتخاذ تصمیمات عقلانی درخواست کمک کرد و توفیق خدمتگزاری به منطقه و استان را در بستر عدالت و پرهیز از هرگونه فساد مطالبه نمود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو