مشاور رئیس‌جمهور:

تحقق دیپلماسی اقتصادی و تحرک‌بخشی در منطقه آزاد چابهار با مدیریت جدید

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه معارفه مدیر جدید سازمان منطقه آزاد چابهار‌، به تثبیت مدیریت در این منطقه اشاره کرد و بیان داشت: آقای امیر مقدم سوابق عمرانی و فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی خصوصا با کشورهای هند و پاکستان دارند؛ ایشان بازارها را می‌شناسند و این موضوع می‌تواند به ایجاد تحرک در منطقه آزاد چابهار کمک کند.

به گزارش فرینا، سعید محمد در آیین معارفه مدیر جدید سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ‌‌طی یک‌سالی که از حضور تیم جدید در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌گذرد، تلاش کرده‌ایم که طرح تحول استراتژیک که برای مناطق آزاد مدنظر است را تهیه و تدوین کنیم؛ که این مهم به انجام رسید و امروز هر کدام از مناطق آزاد در کشور عزیزمان دارای نقشه‌راه و استراتژی مشخص با شاخص‌های کمی و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستند و زین پس مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد، برنامه‌ها و اولویت‌های خود را بر‌اساس این نقشه‌راه تنظیم و اجرا می‌کنند و از سوی دبیرخانه نیز نظارت انجام می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: طی یک‌سال اخیر اتفاقات خوبی در مجموع دبیرخانه شورایعالی صورت گرفت که منجر به مثبت شدن تراز تجاری در مناطق آزاد پس از گذشت 30سال از عمر این مناطق شده است. موضوعی که همواره مدنظر مقام معظم رهبری و مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، این است که مناطق آزاد به کارکرد اصلی خود، یعنی تولید و صادرات بازگردند و به درگاه‌های واردات تبدیل نشود. خوشبختانه در طول عمر سه‌دهه‌ای مناطق آزاد‌، برای اولین بار این اتفاق افتاد و میزان صادرات از مناطق آزاد بر‌اساس کالاهای تولیدی نسبت به میزان واردات پیشی گرفت.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: اما واردات نیز نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته و صادرات افزایش پیدا کرد، ضمن اینکه میزان تولید و صادرات مجدد باعث ایجاد تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد شد. همزمان با این موضوعات، رشد 58درصدی در میزان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد صورت گرفت و بیش از 40هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این مناطق اتفاق افتاد‌. در دیگر شاخص‌ها همچون حوزه گردشگری نیز بیش از 4میلیون و 900هزار نفر گردشگر در نوروز امسال در مناطق آزاد داشته‌ایم که نسبت به آخرین سالی ‌که پاندمی کرونا نبود، رشدی دو برابری در بحث گردشگری حاصل شد.

سعید محمد ادامه داد: افتتاحیه‌های خوبی نیز در سال‌ 1401 در دو نوبت داشته‌ایم؛ یکی در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه سال جاری و دیگری در هفته دولت بود که جمعا 12هزار و 400میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی، کشاروزی، صنعتی، گردشگری و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به بهره‌برداری رسید و بیش از 25هزار نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم با این دو افتتاحیه ایجاد گردید. البته رقم خوبی نیز در کلنگ‌زدنی و شروع عملیات اجرایی را در هفته دولت به مبلغ 111هزار میلیارد تومان داشتیم که جمع اینها نشان می‌دهد که مناطق آزاد حرکت جدی و صحیحی را شروع کرده و به سمتی که در استراتژی‌ها تعیین شده، حرکت می‌کند.

وی در ادامه افزود: همزمان بحث مبارزه با فساد در دستورکار قرار گرفت که در حوزه‌های مختلف این اتفاق افتاد. طی یک‌سال گذشته 123هزار میلیارد تومان املاک و اراضی که در قالب برخی قراردادهای شبهه‌ناک به سرمایه‌گذارنماها واگذار شده بود و نفع‌طلبی و سوداگری به همراه داشت، با رای قطعی دادگاه‌ها به سبد به بیت‌المال برگشت و البته 200هزار میلیارد تومان هم اراضی و املاک رای بدوی صادر شده که پیگیر قطعیت موضوع هستیم. 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: هدایت این ارقام به سوی توسعه تولید و حمایت از فعالان اقتصادی و پیگیری برای احیای مشوق‌ها و معافیت‌هایی است که متاسفانه در سال‌های گذشته با بی‌مهری برخی به حداقل رسیده بود؛ اما به دنبال این هستیم که مجددا معافیت‌های مالیاتی‌، گمرکی و مباحثی که به بانک مرکزی مربوط است درخصوص ثبت سفارش آماری که تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران را ایجاد می‌کند، به سرانجام برسد. اخذ مجوز برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل و همین‌طور ایجاد ساختارهای مالی بین‌المللی در حوزه بانک فرامرزی، آفشور و بیمه آفشور صورت گرفته و درحال پیگیری برای تشکیل شبکه سهامداری بورس و بانک هستیم و آن را با جدیت در دبیرخانه دنبال می‌کنیم؛ چراکه این موارد، زیرساخت‌هایی است که برای فعالیت و هدفگذاری‌های بزرگ مدنظر است.

اگر بخواهیم سرمایه‌گذار خارجی را به در داخل منطقه بیاوریم، بدون اینکه زیرساخت‌های مالی و بیمه‌ای را تامین کنیم، باید بدانیم که عملا آن سرمایه‌گذار نمی‌تواند فعالیت اقتصادی خود را انجام دهد، کمااینکه در همین چابهار نیز خارجی‌ها آمدند و نتوانستند آن‌طور که باید و شاید کار کنند‌. همزمان باید زیرساخت‌ها آماده و ارتباطات بین‌المللی برقرار شود و مهم‌تر اینکه دیپلماسی اقتصادی تقویت شود تا ما بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه به وضعیت منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت:‌ در آمارها منطقه آزاد چابهار مسئله‌ای داشت که باید دقیق‌تر به آن نگاه کرد و آن هم شوک مدیریتی بود که در اواخر سال گذشته به این منطقه وارد شد. مراکز اقتصادی خیلی حساس هستند، لذا نهادهای نظارتی باید به مراکز اقتصادی خیلی دقیق و با دقت‌نظر بالایی نگاه کنند؛ چراکه ایجاد بحران در منطقه، اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد‌. به واسطه شوکی که به این منطقه وارد شد، ناچارا به دنبال ترمیم بودیم، به همین دلیل آقای نصرالله ابراهیمی تقبل مسئولیت کردند و با حفظ سمت در دبیرخانه، مشغول فعالیت شدند.

سعید محمد، با اشاره به پروسه پیچیده انتخاب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، تاکید کرد:‌ شرایط برای تعیین مدیرعامل پیچیده است. برخی دوستان احساس می‌کردند که دبیرخانه نمی‌خواهد نفر جدیدی را معرفی کند، اما آنچه که در قانون برای ما تبیین شده بود، شناسایی و معرفی افراد ذی‌صلاح بود که در این راستا 9 نفر را شناسایی کردیم. یک سیر مراحلی برای تصویب مدیرعامل طراحی شده که بسیار پیچیده است و هیات‌های مختلفی برای تایید فرد وجود دارد‌.

وی اظهار داشت‌: ما پیشنهاد دادیم که این سیر کوتاه‌تر شود تا در مراکز اقتصادی امکان تصمیم‌گیری وجود داشته باشد. اما در چابهار کمی موضوعات پیچیده‌تر بود‌، سلایق و نظارت‌های مختلفی وجود داشت؛ لذا سعی کردیم در این دوره 8 ماهه مشکلی برای چابهار ایجاد نشود؛ درواقع همکاری دستگاه‌ها در استان و در منطقه آزاد چابهار باعث شد که در نهایت خللی احساس نکنیم. اما با توجه به زمان‌بر شدن این موضوع، برای تصمیم‌گیری سریع‌تر و طبق آنچه که در اختیار بنده بود، قانون این اجازه را به ما می‌داد که از بین اعضای هیات مدیره، فردی را به عنوان مدیرعامل انتخاب کنیم و به همین دلیل هم جناب مقدم را که چند‌ماه در سازمان مشغول به خدمت هستند‌، انتخاب کردیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی،  به سوابق خوب مقدم اشاره کرد و گفت: آقای مقدم در منطقه آزاد چابهار سوابق خوبی دارند، خصوصا در حوزه طرح آب که مبدع موضوع خود ایشان بودند و امروز به عنوان طرح انتقال آب از عمان به استان‌های شرقی کشور، تثبیت و در آخرین جلسه با معاون رئیس‌جمهور چارچوب‌های آن بسته شد، نحوه تامین منابع مالی از محل واگذاری معادن نیز قطعی شد و امیدواریم طرح به‌زودی به نتیجه برسد.

سعید محمد ادامه داد:‌ آقای مقدم سوابق عمرانی و فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی خصوصا با کشورهای هند و پاکستان دارند؛ ایشان بازارها را می‌شناسند و این موضوع می‌تواند به ایجاد تحرک در منطقه آزاد چابهار کمک کند.

وی به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و درخصوص نقش چابهار در این سازمان بیان داشت:‌ اکنون ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد و این نقش‌آفرینی در اقتصاد آسیا نشان می‌دهد که باید فعالانه‌تر در حوزه ترانزیت و تجارت در بخش غرب آسیا اثرگذاری داشته باشیم. منطقه آزاد چابهار به عنوان پاشنه آشیل حرکت‌های ترانزیتی در منطقه خواهد بود که با توجه به سوابق و توانمندی مهندس مقدم‌، ماموریت‌های اصلی ایشان پیگیری موضوعات مرتبط با فعال کردن اقتصادی منطقه و کشور در حوزه غرب آسیا و پیمان شانگهای است.

این موارد ان‌شاءالله نوید این را می‌دهد که در آینده نزدیک در منطقه آزاد چابهار ابتدا مشکلاتی که مردم این منطقه با آن مواجه هستند را مرتفع نماییم و با ایجاد منابع پایدار با دعوت از فعالین اقتصادی، شرایط سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال را ایجاد کنیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خبر از حل مشکل امضای اسناد مهم توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار داد و خاطرنشان کرد: از این پس مشکلی برای امضای اسناد مالی‌، قراردادهای تعهدآور‌، واگذاری املاک و اراضی و تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت‌. اما برای موفقیت، کمک همه عزیزان را می‌طلبیم که با انسجام و هماهنگی بتوانیم ماموریت خود را در منطقه آزاد چابهار انجام دهیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو