عبدالملکی: پل خلیج فارس در راستای راهبرد جهانی کردن مناطق آزاد احداث می‌شود

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: عملیات اجرایی پروژه عظیم پل خلیج فارس با توجه ویژه آیت‌الله رئیسی و در راستای عملیاتی کردن راهبرد جهانی کردن مناطق آزاد کشور، امروز و پس از سال‌ها وقفه آغاز شده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حجت‌الله عبدالملکی روز سه‌شنبه در آیین آغاز به کار مجدد اجرای پروژه عظیم پل خلیج فارس اظهار داشت: چهل و چهار سال از یک اتفاق تاریخی بسیار بزرگ می گذرد و هر قدر که ما جلوتر می رویم اهمیت آن اتفاق بیش از گذشته معلوم و مشخص می شود، هر چند در یادآوری آن اتفاقات که رخ داده قدری قصور و کوتاهی داریم.

عبدالملکی ادامه داد: سال 1357 یا سال 1979 میلادی یک نقطه عطفی نه تنها در تاریخ ایران ما بلکه در تاریخ جهان معاصر بود، بشریتی که به سرعت به سمت اضمحلال حرکت می کرد و قدرت هایی که دنیا و انسانیت را به سمت بردگی سوق می دادند، مسیرشان متوقف شد و یک تاریخ جدیدی ایجاد شد.

وی اظهارداشت: بعضی از اقتصاددانان غربی در تعبیر الگوی اقتصادی که آمریکا بر دنیا حاکم کرده بود این تعبیر را استفاده می کردند که پیروان این الگو به سمت بردگی سنتی حرکت می کنند، انقلاب اسلامی مسیر بردگی مردم ایران و بلکه بخش زیادی از مردم دنیا را به سمت عزت و سروری عوض کرد که این مسئله باید بیش از گذشته گفته و عنوان شود.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: این التقاء معنوی و این تغییر جایگاه انسان و بشریت البته همراه یک اتفاقاتی در حوزه مادی و عرصه زندگی مادی انسان ها هم شد که ما چون در عمق این اتفاق قرار داریم عظمت آن را درک نمی کنیم، اتفاقاتی که در این حوزه و حیات بشر در این چهل و چهار سال گذشته رخ داد، از یک سری جنبه ها در دنیا بی نظیر است.

عبدالملکی گفت: به طول مثال در بخش زیر ساخت‌ ها در 44 سال اخیر پیشرفت های زیادی در برخی بخش ها مختلف از 10 تا 30 برابر داشته‌ ایم که این ها اتفاق های کمی نیست.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در رده یازدهمین کشور تولید کننده برق جهان قرار دارد که قبل از انقلاب از بسیاری از کشور مثل نیوزیلند و ونزوئلا پایین‌تر بودیم که این یک اتفاق فوق‌العاده است، تولید برق در جمهوری اسلامی ایران در 44 ساله گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی 18 برابر شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اظهار کرد: در حوزه ارتباطات به طور مثال در حوزه تلفن، تلفن همرا و تلفن ثابت از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون 36 برابر پیشرفت کرده ایم و ممکن است گفته شود که در همه دنیا پیشرفت کرده اند، این پیشرفت ایران خیلی فرار تر از دنیا بوده است.

عبدالملکی ادامه داد: مناطق آزاد کشور در دولت سیزدهم، 2 راهبرد مردمی کردن و جهانی کردن را در دستور کار دارند و احداث پُل خلیج فارس نیز در راستای عملیاتی کردن این راهبردها است.

وی عنوان کرد: اجرای کامل چهار رکن طرح جامع ارتباطی خلیج فارس، شامل احداث پل، توسعه بندر کاوه، احداث بزرگراه و راه آهن در این منطقه برای تکمیل کریدور شمال جنوب دارای اهمیت بالایی است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های بندر کاوه برای پهلوگیری کشتی های تجاری بین المللی، افزود: پس از احداث پل خلیج فارس و توسعه بندر کاوه، بهره مندی از توانمندی این بندر برای تکمیل ظرفیت های تجاری بندر شهید رجایی نیز در دستور کار خواهد بود.

به گفته عبدالملکی؛ عملیات عمرانی پل خلیج فارس و اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی از طریق این پل، با اخذ مجوزهای لازم و رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی اجرا می شود.

وی تصریح کرد: از مسئولان دولت قبل بابت توقف پروژه پل خلیج فارس گلایه داریم و ناراحت هستیم و آنها باید نسبت به عملکرد خود جوابگوی مردم باشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تامین مالی ساخت پل خلیج فارس در سه بخش انجام می‌شود، افزود: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به جایگاه مناطق آزاد در بحث اقتصاد کشور، گفت: مناطق آزاد مولد انقلاب هستند و این مسئله در بند 11 سیاست‌های کلی نظام مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو