از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو تاکنون صورت گرفت:

36 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در منطقه آزاد ماکو

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: از ابتدای فعالیت سازمان منطقه آزاد ماکو تاکنون بالغ بر 36 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در حوزه های تولیدی و صنعتی،‌ تجاری و بازرگانی و خدماتی و عمرانی در این منطقه صورت گرفته است.

به گزارش فرینا، حسن صدرایی مهر در گفت و گو با پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه از این میزان در بخش تولیدی و صنعتی 27 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی صورت گرفته است افزود: در بخش تجاری و بازرگانی نیز 2 هزار و 875 میلیارد ریال و در بخش خدماتی و عمرانی نیز بالغ بر 6 هزار و 89 میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی انجام یافته است.

صدرایی مهر، بر ضرورت صنعت و نیاز امروز کشور به توسعه صنعتی با محوریت تولید و اولویت این امر اضافه کرد: منطقه آزاد ماکو بدلیل برخورداری از شرایط مناسب و مزیت دار در زمینه صنعت، در کنار سایر موضوعات از قبیل معدن، کشاورزی، گردشگری و…، اقدام به توسعه صنعتی نمود بطوریکه بهره مندی از مزایای قانونی و منحصربفرد آن موجب رشد و توسعه چشمگیر بخش صنعت و معدن منطقه در مدت زمان کوتاه شد.

وی با اشاره به شهرک های صنعتی آماده پذیرش برای سرمایه گذاری اظهار داشت: مساحت کل شهرک های صنعتی پیش بینی شده برای 6 شهرک در محدوده منطقه آزاد ماکو 582 هکتار است که از این مقدار 69 هکتار به طور قطعی واگذار شده و 123 هکتار هکتار نیز آماده واگذاری است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه دارای 122 واحد صنعتی و معدنی فعال است که 68 واحد از آن در محدوده شهرک های صنعتی مستقر شده اند. 47 درصد از واحدهای صنعتی فعال در زمینه کانی های فلزی و غیرفلزی، 16 درصد شیمیایی، 15 درصد غذایی و دارویی،10 درصد نساجی و 12 درصد در زمینه سلولزی وبرق و الکترونیک فعالیت می کنند.

صدرایی مهر با بیان اینکه از این تعداد واحد صنعتی فعال 41 واحد خرد، 54 واحد کوچک، 8 واحد متوسط و 4 واحد بزرگ می باشد گفت: در حال حاضر تمامی امور و فرآیندهای اداری منجمله صدور انواع مجوزها و واگذاری زمین برای اجرای طرح های تولیدی توسط این مدیریت با کمترین بروکراسی در حال انجام است که در حال حاضر بیش از 500 مجوز سرمایه گذاری صنعتی(جواز تاسیس) و 199 مجوز بهره برداری صنعتی(پروانه بهره برداری) در زمینه های گوناگون صادر شده است.

وی در تشریح رویکردهای حوزه صنعت منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: رویکرد سازمان در حوزه صنعت تمرکز بر شکل گیری واحدهای تولیدی صادرات گرا به منظور تامین نیازهای داخلی و کاهش واردات است.

شایان ذکر است؛ مهمترین عناوین و شاخص های صنعتی منطقه عبارتند از: وجود پنج شهرک صنعتی فعال و دو شهرک در دست آماده سازی (شهرکهای تخصصی)، وجود بیش از 120 واحد فعال صنعتی و حضور سرمایه گذاران خارجی از چین، ترکیه، کانادا، و هند شکل گیری زنجیره پوشاک (راه اندازی واحدهای تولیدی پوشاک با اشتغال بالغ بر 500 نفر) با سرمایه گذاری 450میلیارد ریال در زمینی به مساحت 5000 مترمربع،‌ تولید محصولات منحصر بفرد کشور در منطقه منجمله دندان های مصنوعی، نوار لبه، کاغذ هانیکام، کفپوش و دیوار پوش چوبی و لوازم خانگی. سرمایه گذاری های کلان در زمینه فروسیلیکو منگنز با سرمایه گذاری 35 میلیون دلار در زمینی به مساحت 3 هکتار توسط سرمایه گذاران هندی سرمایه گذاریهای کلان در خصوص احداث نیروگاه، محصولات پتروشیمی و سیمان.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :