نخستین جشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو برگزار شد؛

فستیوال گرم ماکو در دمای منفی 15 درجه

فستیوال زمستانی منطقه آزاد ماکو با وجود دمای منفی 15 درجه در ارتفاعات «توریان» این سرزمین گمشده در تاریخ و جغرافیا برگزار، و با استقبال بی‌نظیر ماکووندان و میهمانانی از سراسر کشور مواجه شد.

 به گزارش فرینا، معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو می‌گوید: این فستیوال دو روزه فرصتی برای معرفی شگفتی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه است؛ منطقه‌ای با دشت‌های وسیع و حاصلخیز، مراتع سرسبز، چشم‌اندازهای کوهستانی و دیواره‌های سنگی عظیم؛ سرزمینی که چشمه‌های آب گرم و رودخانه‌های دایمی و فصلی و دریاچه‌های گوناگون با طبیعتی افسونگرش هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

«بهنام امیریان» غارهای دهان گشوده، قلعه‌ها، کاخ‌ها و عمارت‌ها، بازارچه‌های مرزی ودیگر زیبایی‌های شگفت‌انگیز ماکو را یادآوری و بیان می‌کند: این شگفتی‌های طبیعی و تاریخی فرصتی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصاد محلی این منطقه به شمار می‌رود.

*** استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر

معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو روز جمعه در حاشیه برگزاری این فستیوال به خبرنگاران اظهار داشت: برای جذب گردشگران داخلی و خارجی متناسب با ظرفیت‌های بی‌نظیر و گسترده این خطه پرگهر، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و زمینه افزایش حضور گردشگران در منطقه به واسطه همین برنامه‌ریزی‌ها فراهم می‌شود.

امیریان با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو از تمامی شاخصه‌های لازم برای جذب گردشگر اعم از داخلی و خارجی برخوردار است، افزود: توسعه پایدار گردشگری به عنوان محور توسعه اقتصادی منطقه باید باشد.

وی از استقبال بی‌نظیر مردم با وجود کولاک و برودت هوا از جشنواره زمستانی قدردانی کرد و گفت: همزمان با برگزاری این جشنواره، مدیران آژانس‌های معتبر گردشگری کشور نیز با دعوت سازمان منطقه آزاد ماکو در این منطقه حضور داشتند تا ضمن آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه از نزدیک از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دیدن کنند.

امیریان با اشاره به اینکه شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت از جاذبه‌های متنوع و بسیاری اعم از طبیعی و تاریخی برخوردار است، اظهار کرد: فرهنگ غنی و آداب و رسوم این مردمان اصیل می‌تواند فرصتی ارزشمند برای ایجاد جاذبه‌های فرهنگی در برگزاری جشنواره‌ها، آیین‌ها و مسابقات ورزشی باشد.

معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان کرد: از این رو باید تلاش شود تا زمینه حضور گردشگران طی تمامی فصول سال در منطقه آزاد ماکو فراهم شود.

*** از دو و داژبال تا اسکی و کوهنوردی

دبیرجشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به به بخش‌های مختلف این فستیوال گفت: در نخستین روز از این جشنواره شرکت‌کنندگان در مسابقات دو کوهستان، مسابقات داژبال، اسکی و کوهنوردی در ارتفاعات توریان به رقابت پرداختند.

مهدی عبداله‌زاده افزود: همچنین مسابقه ساخت آدم برفی و بازی‌های هیجانی تیوب‌سواری به همراه برنامه‌های متنوع دیگر از جمله هنرنمایی گروه حرکات موزون آذری نیز در حاشیه این جشنواره برگزار شد.

عبداله زاده با اشاره به اینکه حضور هیئت پاراگلایدر به دلیل نامساعدت بودن شرایط جوی میسر نشد، افزود: در روز دوم این جشنواره مسابقات ملی سافاری در مسیرهای مشخص برگزار می‌شود؛ همچنین جشنواره خرید با تخفیف از بازارچه‌های مرزی و نیز برنامه‌هایی چون کنسرت موسیقی، مسابقه عکاسی و ساخت تیزر نیز از جمله برنامه‌های فرهنگی این جشنواره می‌ باشد.

***ظرفیت منطقه آزاد ماکو برای برگزاری ورزش‌های زمستانی درسطح ملی و بین‌المللی

رییس هیئت اسکی آذربایجان غربی نیز گفت: سرمایه گذاری های خوبی در حوزه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو در حال انجام است و با احداث تله کابین و پیست اسکلی در این منطقه شاهد میزبانی این منطقه برای مسابقات ملی وجهانی می توانیم باشیم.

مسعود قهرمانلو از تداوم عملیات اجرایی پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری یک هزار و 720 میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو خبرداد و افزود:   عملیات اجرایی پروژه تفریحی،‌گردشگری و ورزشی سام با حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی یک هزار و 720 میلیارد ریالی در منطقه آزاد ماکو در حال اجرا است و بعد از إتمام می تواند منشاء اثرات خوب در منطقه باشد.

*** هیجان بازی داژبال در مدار زیر صفر درجه

رییس هیئت فوتسال بانوان و مسئول تیم داژبال شهرستان ماکو نیز گفت: امروز شاهد حضور پرنشاط و حداکثری مردم اعم از پیر و جوان در این جشنواره هستیم و این نشان دهنده ظرفیت منطقه برای برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری است.

سحرمحمدقلی زاده با اشاره به حضور تیم داژبال دختران در این جشنواره افزود: مهمترین مزیت و مهارت های این رشته ورزشی را می توان در بالا بردن حرکات انتقالی(پرتاب، دریافت و پاس)، تقویت روحیه، دقت، افزایش سطح هوشیاری، ارتقای آمادگی جسمانی و ایجاد هماهنگی در اعضای بدن برشمرد.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های ورزشی فصلی خاطرنشان ساخت:  باتوجه به ظرفیت بالا در بخش بانوان، نگاه ویژه به ورزش این قشر در رشته های ورزشی فوتسال،‌داژبال و دو و میدانی موجب پیشرفت ورزشکاران می‌شود.

*** احداث پیست اسکی و ظرفیت‌های گردشگری که زیر برف مانده است

برادران امیری اعضای تیم اسکی استان نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره از ورزش های زمستانی منطقه آزاد ماکو به عنوان جاذبه ای بی نظیر برای جذب گردشگری یاد کردند.

معروف، فخرالدین و دلاور امیری به عنوان اعضای تیم اسکی استان، سرمایه گذاری در حوزه ورزش های زمستانی را پرسود دانستند و گفتند: لوژ سواری و تماشای بارش برف کوهستان در اقامتگاه های برفی در این منطقه می تواند از دیگر جاذبه های پیست گردشگری منطقه آزاد ماکو باشد. صنعت گردشگری به دلیل اقبال زیادی که بدان می شود، تنوع یافته و برای فصول مختلف در اشکال‌ و قالب‌های گوناگون برنامه دارد، که ورزش‌های زمستانی از انواع جذاب آن است، اما این شاخه گردشگری در منطقه آزاد ماکو، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*** توریان، نقطه بکر گردشگری بازی های زمستانی

رضا مقدم کوهنورد شبستری حاضر در این جشنواره نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه منطقه گردشگری توریان، نقطه بکر گردشگری بازی های زمستانی منطقه آزاد ماکو است  گفت: ماکو دارای مناطق کوهستانی، تالاب وآبی و کویری فراوانی است که هر یک زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد ولی به دلیل عدم معرفی کافی برای هم میهنان، بسیاری از جاذبه های آن مغفول مانده است.

وی افزود: ورزشکاران و علاقمندان به گردشگری در تمام فصول حتی در روزهای سرد سال نیز با سفر به منطقه آزاد ماکو می توانند از ظرفیت های پنهان گردشگری این منطقه در زمستان بهره ببرند.

*** پاراگلایدر، هیجان داغ در روزهای سرد

عضو تیم پاراگلایدر آذربایجان غربی از شهرستان خوی نیز گفت: جاذبه هاي گردشگري، طبيعت بكر و زيبا، آب و هواي مساعد و ارتفاعات مناسب منطقه آزاد ماکو در كنار اشتياق ورزشكاران، موجب شده است تا در تمام فصول سال پاراگلايدرسواران زيادي از سراسر ايران، ماکو را به عنوان مقصد پروازي خود انتخاب و لذت پرواز را تجربه كنند.

سعیده حاجی لاری افزود:‌ ورزش پاراگلايدر يك تفريح جذاب، هيجان انگيز و ماجراجويانه است و افرادي كه زماني روياي خلباني و پرواز را در سر داشتند اكنون مي توانند با استفاده از اين وسيله ورزشي تجربه شيرين و دلچسبي از پرواز داشته باشند.

شیما محمدعلیزاده عضو دیگر هئیت پارا گلایدر از شهرستان ماکو نیز گفت:‌ يكي از مهمترين نكات براي انجام ورزش پاراگلايدر انتخاب سايت مناسب پرواز است كه از امكانات كافي و امنيت كامل برخوردار باشد.

وی افزود: خصوصياتي همچون شدت باد مناسب، وجود دشت و مكان امن براي فرود آمدن را داشته باشد. شكل ديواره كوه و وجود يك دشت يا فضاي باز براي فرود و فضايي مسطح در روي قله با شيب ملايم براي باز كردن وسيله پروازي از ديگر ملاك هاي يك پرواز خوب است كه تمام اين ويژگي ها در سايت هاي پروازي توریان منطقه آزاد ماکو وجود دارد.

*** میهمان‌نوازی مردم محلی، فرصتی برای رونق گردشگری  

دهقانی اصل که به همراه خانواده برای دیدن جشنواره در محل برگزاری حضور یافته بود در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: میهمان نوازی نماد فرهنگ مردمان منطقه آزاد ماکو است و این مهم باید با برگزاری جشنواره و بهره گیری از رسانه ها به گوش تمام هم میهنان عزیز و علاقمندان به گردشگری برشد.

وی افزود: میهمان نوازی جزو سبك زندگی ما ایرانی ها است و اهالی منطقه آزاد ماکو نیز از آن مستثنی نیستند لذا منتظر حضور هم میهنان عزیز  بخصوص در ایام تعطیلات نوروز هستیم.

 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو