در دیدار وزیر اقتصاد با نخست وزیر عراق مطرح شد؛

ساخت راه آهن شلمچه - بصره نماد ارتباط مردمی و فرهنگی دو ملت است / پیشنهاد ایجاد شهركهای صنعتی مشترك

لینک کوتاه: freena.ir/detail/65936
ساعت 14:34 سه شنبه 23 اسفند 1401
وزیر امور اقتصادی و دارایی ساعتی قبل با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رییس جمهور و معاون اول دولت جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر عراق ، ابراز امیدواری کرد که به زودی کمیته عالی روابط دوجانبه دو کشور با حضور آقایان سودانی و مخبر تشکیل شود.

خاندوزی همچنین از نقش میانجی گرایانه عراق در موضوعات منطقه ای قدردانی و خاطرنشان کرد: ایران این آمادگی را دارد تا تعدادی از مهمترین پروژه های بین دو کشور از جمله راه آهن شلمچه - بصره را هر چه سریعتر اجرایی کند.

وی با بیان توضیحاتی از روند جلسات کمیسیون مشترک دو کشور و توافق های نهایی افزود: دو کشور در قالب کمیته های 5 گانه «انرژی»، «سرمایه گذاری و بانکی»، «تجارت و صنعت و کشاورزی»، «حمل و نقل» و «فرهنگی، جوانان و گردشگری» به تفاهم های خوبی رسیدند و بسیاری از موضوعات در چارچوب فنی و کارشناسی حل و فصل شد.

وزیر اقتصاد از اراده جمهوری اسلامی ایران برای سرعت دادن به توافق های صورت گرفته خبر داد و تاکید کرد: این توافقات روی کاغذ نیست و اثر این تصمیمات را به زودی مردم دو کشور خواهند دید.

نخست وزیر عراق نیز متقابلا خواستار ابلاغ سلام خود به آیت الله رییسی و دکتر مخبر شد و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور را مقدمه برگزاری نزدیک کمیته عالی روابط دو جانبه دانست.

محمد شیاع السودانی خاطرنشان کرد: دو کشور باید ساز و کارهای همکاری را به صورت مرتب به روز کرده و توسعه دهند و منتظر برگزاری سالانه کمیسیونها نباشند.

وی ساخت راه آهن شلمچه ـ بصره را نمادی از ارتباط مردمی و فرهنگی دو ملت بزرگ ایران و عراق دانست و ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد راه اندازی این خط باشیم.

نخست وزیر عراق همچنین از آمادگی دولت عراق برای همکاری در زمینه شهرک های صنعتی مشترک خبر داد و گفت : با امتیازاتی که ارائه می کنیم بایستی بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این شهرک ها ترغیب شود.

وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این پیشنهاد گفت: ما نیز در مدت زمانی کوتاه ، مناطق متناظر برای ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک را اعلام خواهیم کرد.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟