در سال 1401:

سرمايه گذاري 204 هزار ميليارد ريالی داخلی و 1700 میلیون دلاری خارجی در منطقه آزاد ماكو

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت : در سال 1401،‌ 187طرح سرمايه گذاري بخش خصوصي در منطقه آزاد ماكو در حال اجرا بوده است.

فریدون فدایی دولت در گفت و گو با فرینا با اشاره به خبر فوق افزود: پيش بيني ميشود براي اين طرح ها بيش از 203 هزار و 732 ميليارد ريال سرمايه گذاري داخلي و يك هزار و 700 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي صورت گيرد كه بعد از بهره برداري از اين طرح ها براي 6500 نفر اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این تعداد طرح سرمایه گذاری تا کنون 14 هزار و 191 میلیارد ریال داخلی و 4.5 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تحقق یافته است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با بيان اينكه از طرح هاي درحال اجراي اعلام شده، 54 طرح سرمايه گذاري بخش كشاورزي است اضافه كرد: براي اين طرح ها 14500 ميليارد ريال سرمايه گذاري داخلي بخش خصوصي انجام مي شود و پيش بيني مي شود براي بيش از 2 هزار نفر اشتغالزايي ايجاد شود.

فدایی دولت  با بيان اينكه 7 طرح سرمايه گذاري در بخش گردشگري با 16518 ميليارد ريال و پيش بيني اشغالزايي 600 نفري بعد از بهره برداري افزود: در بخش صنايع نيز 116 طرح سرمايه گذاري با بيش از 150 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري داخلي و 1700 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در حال اجرا مي باشد كه پيش بيني مي شود بعد از بهره برداري از اين طرح ها براي 3700 نفر اشتغال زايي ايجاد شود.

اين مسئول به سرمايه گذاري هاي حوزه معدن و لجستيك نيز اشاره كرد و اذعان داشت: در حوزه معدن 8 طرح سرمايه گذاري داخلي با 43 ميليارد ريال  و 2 در طرح در حوزه لجستيك با 22500 ميليارد ريال در منطقه آزاد ماكو در حال اجرا مي باشند كه در مجموع براي 130 نفر اشتغال ايجاد خواهند نمود.

مدير جذب سرمايه گذاري، بانك و بيمه سازمان منطقه آزاد ماكو نیز در گفتگو با پایگاه خبری در تشريح اقدامات اين مديريت در سال 1401 گفت:‌ در سال گذشته پيگيري و راه اندازي اتاق تسهيل و خدمات سرمايه گذاري با هدف تهيه طرح هاي سرمايه گذاري بر اساس فرصتهاي شناسايي شده از سوي مديريتهاي تخصصي، پذيرش و راهنمايي سرمايه گذار و تعيين حوزه سرمايه گذاري، همراهي سرمايه گذار از مرحله ثبت درخواست تا انعقاد قرارداد، همراهي سرمايه گذار از حين اجراي طرح تا مرحله بهره برداري و احصا مشكلات و انعكاس به كارگروه رفع موانع جهت بررسي و حل مشكل انجام شد.

آرش یوسف زاده افزود: کارشناسان خبره از مدیریتهای تخصصی برای راهنمایی سرمایه گذاران و پیگیری درخواستهای متقاضیان در اتاق مذکور مستقر بوده و همراهی مستمر با سرمایه گذار از ابتدای فرآیند تا مرحله بهره برداری را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنين از بهره برداري و بهبود سامانه ثبت درخواست هاي سرمايه گذاري (الکترونیکی شدن فرآیند سرمایه گذاری) خبرداد و اظهار داشت:‌ اين سامانه با قابليت هاي پذيرش و بررسي تمامي درخواستهای سرمایه گذاری بدون نياز به اخذ مدارك و حضور فيزيكي متقاضي با امکان دسترسي به اطلاعات اراضي منطقه از طريق GIS براي متقاضيان راه اندازد شد  لذا سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان پیشرو در بین مناطق آزاد موفق به راه اندازی سامانه مذکور از انتهای سال 1400 شده است.

وی با بیان اینکه سامانه فوق مشتمل بر بخش جامع راهنماي سرمايه گذاري  است تصریح کرد: این سامانه شامل: مراحل فرآیند سرمایه گذاری و امكان دانلود تمامي فرمها و مدارك مورد نياز از سوي متقاضي و همچنین اطلاع از لیست عناوین طرح های غیر قابل پذیرش می باشد.

مدير جذب سرمايه گذاري، بانك و بيمه سازمان منطقه آزاد ماكو تهيه 52 بسته سرمايه گذاري با همراهي مديريت هاي تخصصي را از ديگر اقدامات اين مديريت عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: اقدامات اساسي در زمينه نظارت بر اجراي طرحهاي سرمايه گذاري به تعداد 237 بازدید با هدف احصاء مشکلات و رفع موانع سرمایه گذاری در کنار حفظ حقوق دولت و بیت المال، پیگیری تاسیس 3 صرافی جدید، بررسی 145 پرونده سرمایه گذاری در جلسات کمیسیون سرمایه گذاری و تصویب نظر موافق برای 70 درصد درخواستها، بازنگری فرآيند واگذاري زمين از طريق فراخوان براي شناسايي و جذب سرمايه گذار و همچنین اصلاح و بازنگري اساسي شيوه نامه واگذاري زمين براي طرح هاي سرمايه گذاري و جداول بررسي توانمندي فني و مالي و مطابقت با سامانه سرمايه گذاري از ديگر اقدامات انجام گرفته اين مديريت در سال گذشته می باشد. 

وی در انتها خاطر نشان ساخت: کتابچه راهنمای سرمایه گذاری حاوی اطلاعات جامع و مانع مورد نیاز تمامی فعالیتهای اقتصادی شامل فعالیتهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی با تشریح صفر تا 100 مسائل و نیازهای یک متقاضی سرمایه گذاری و یا فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد خاصه منطقه آزاد ماکو تهیه گردیده که انشاءالله در ماه آینده چاپ و برای استفاده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :