راه‌اندازی خط آبی بندر آبادان ـ سیبه عراق در آینده نزدیک

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در نشست مشترک با یک هیأت عراقی در این کشور، از فعالیت خط آبی بندر آبادن ـ سیبه عراق به صورت رسمی از خردادماه سال‌جاری خبر داد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در صدر هیأتی با مسئولان بندر سیبه در کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که معاونین و کارشناسان این سازمان، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه و مدیرکل بنادر و دریانوردی این شهرستان به همراه مشاور استاندار خوزستان، اعضای هیأت جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده بودند، حول محور راه‌اندازی خط دریایی بنادر آبادان و سیبه عراق، بحث و تبادل نظر شد.

راه‌اندازی بندر سیبه بصره عراق ظرف یک ماه آینده توسط طرف عراقی، از مهمترین مصوبات سفر هیأت بلندپایه منطقه آزاد اروند به استان بصره عراق بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در حاشیه سفر به استان بصره عراق، اظهار کرد: راه‌اندازی این مؤلفه گردشگری میان دو منطقه مجاور در دو کشور، ضمن ارتقای سطح مراودات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری میان دو ملت، موضوع گسترش توریسم سلامت را نیز دنبال خواهد کرد.

علی زارعی گفت: بنادر آبادان و سیبه بصره عراق با هدف افزایش تجارت و بازرگانی، گردشگری، تاکسی آبی و تقویت ترانزیت دریایی در جنوب غرب ایران راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه دیدار دو هیأت از استان‌ بصره عراق و منطقه آزاد اروند، مالک بندر سیبه عراق گفت: امکانات لازم در خصوص راه‌اندازی بندر سیبه فراهم شده، اما برخی مجوزها تاکنون اخذ نشده که ظرف مدت یک هفته آینده دریافت می‌شود.

جاسم احمد افزود: بندر سیبه آمادگی لازم را برای راه‌اندازی خط آبی به شهر آبادان در اختیار دارد و بخشی از زیرساخت‌ها از جمله جاده دسترسی در حال احداث است که این نواقص نیز ظرف یک‌ماه آینده مرتفع خواهد شد.

 وی با بیان اینکه کشتی مسافری بندر سیبه-آبادان از هم اکنون آماده است گفت: ساختمان گمرک و اداری بندر سیبه عراق به‌صورت کامل آماده شده و ساختمان این بندر ظرفیت پذیرش 600 مسافر را دارد.

بر اساس این گزارش، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند، اظهار کرد: ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کم نظیری بین ایران و عراق وجود دارد که یکی از مهم‌ترین دروازه‌ها و کانال‌های ارتباطی میان دو کشور از طریق منطقه آزاد اروند و استان بصره عراق است.
عبدالرضا ارسطو افزود: یک موضوع مهم مدیریت استفاده از اروند رود برای تردد زائران و گردشگران و مسافران است که با ایجاد ارتباط میان بندر آبادان و بندر سیبه عراق تردد گردشگران تسهیل می‌شود و هم چنین در هزینه و زمان صرفه‌جویی ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

ارسطو، گفت: راه‌اندازی این خط آبی، راهکار خوبی برای تسهیل تردد زائران در ایام اربعین است که بار تردد را در مرز بین‌المللی شلمچه کاهش خواهش داد و در راه‌های انتقال زائران نیز تنوع ایجاد کرده و باعث جذابیت این مرز آبی برای گردشگران و زائران خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :