عبدالملکی: پیگیری برای ایجاد منطقه آزاد مشترک سه جانبه با عراق و سوریه 

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با سفر رئیس جمهور به کشور سوریه، ایجاد منطقه آزاد مشترک سه جانبه با عراق و سوریه وارد مرحله فنی و اجرایی شد.

به گزارش فرینا، حجت الله عبدالملکی افزود: بدنبال امضای سند همکاری مناطق آزاد ایران و سوریه در حضور روسای جمهور دو کشور بازدید میدانی از چند منطقه آزاد سوری در دستور کاری بنده قرار گرفت که بازدید میدانی از منطقه آزاد حسیا در مرکز سوریه نزدیک دمشق نخستین سفر بود.
عبدالملکی با بیان اینکه در منطقه آزاد حسیا زیرساخت ها آماده است گفت: برای پیگیری کارهای فنی و اجرایی یک شرکت ایرانی باید در منطقه مستقر شود و مدیریت امور زیر بنایی را برعهده بگیرد.
وی افزود: دومین سفر به بندر لاذقیه در ساحل مدیترانه بود که محدوده پیشنهادی برای مناطق آزاد ایران مطرح و برنامه ریزی اولیه انجام شد.
مشاور رییس جمهور گفت: بندر لاذقیه ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاران ایرانی دارد و می تواند محل خوبی برای صادرات و جذب منابع باشد.
عبدالملکی با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد مشترک میان ایران، عراق و سوریه در محدوده شهرقائم عراق و بوکمال سوریه زمینه سومین بازدید میدانی ما به استان دیرالزور سوریه بود افزود: ما با طرف عراقی یک تفاهم کلی برای ایجاد مناطق آزاد مشترک در مرز عراق و سوریه در اسفندماه سال گذشته داشتیم.
وی گفت: حالا با امضای سند همکاری با سوریه بدنبال تشکیل کمیته مشترک سه جانبه هستیم تا فرآیند تجارت، سرمایه گذاری و ترانزیت کالا  از ایران به عراق و سوریه و دریای مدیترانه تسهیل شود.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: بررسی های میدانی نشان می دهد زیرساخت های لازم برای ایجاد مناطق آزاد مشترک مهیاست و با مجاهدت نیروهای جبهه مقاومت امنیت هم در کشور سوریه فراهم است بهمین خاطر بزودی طرح های سرمایه گذاری وارد مرحله عملیاتی خواهد شد.
عبدالملکی با بیان اینکه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در دوره جدید با 18 کشور ایجاد مناطق آزاد مشترک و متناظر را بعنوان نسل جدید مناطق آزاد در دستور کار  قرار دارد افزود: در این مناطق که فرآیند سرمایه گذاری، تجارت و ترانزیت را تسهیل می کند همه مناطق آزاد کشور محلی برای سرمایه گذاری و فعالیت خواهند داشت و به همه آنها دفتر می دهیم تا با ایجاد تاسیسات و انبار و زیرساخت زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کنند.
وی گفت: این موضوع ذیل راهبرد جهانی سازی مناطق آزاد در دوره جدید در حال پیگیری است و به محض امضای سند همکاری میان دولت ها با تشکیل کمیته مشترک راهبرد عملیاتی و اجرایی شروع خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو