تأکید بر تسریع راه‌اندازی خط ریلی شلمچه ـ بصره

مدیران عامل سازمان منطقه آزاد اروند و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بر تسریع در راه‌اندازی خط ریلی شلمچه بصره، تأکید کردند.

به گزارش فرینا، در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از غرفه تولیدات صادرات محور منطقه آزاد اروند در رویداد ایران اکسپو 2023 بازدید کرد.

در خلال این بازدید، اهمیت خط ریلی خرمشهر به شلمچه و اتصال آن به راه‌آهن بصره مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، با مهم برشمردن مسیر ریلی شلمچه به بصره، احداث آن را گامی بلند به منظور اتصال شاهراه تجاری میان منطقه آزاد اروند تا دریای مدیترانه دانست و گفت: اتصال خط ریلی خرمشهر به بصره عراق، می‌تواند در مراودات تجاری میان دو کشور از طریق مرز شلمچه، کمک شایانی کند و حجم صدور و سرعت تبادل کالا و مسافر را دو چندان کند.

علی زارعی در نشست با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، تأکید کرد: این خط ریلی به عنوان یکی از عناصر تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی، می‌تواند پایانه شلمچه را به یکی از زائر پذیرترین مرزهای غرب کشور تبدیل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز، ضمن تأکید بر اهمیت اتصال خط ریلی شلمچه به بصره، از احداث این خط ریلی در دو سال آینده خبر داد.

سید میعاد صالحی، اظهار کرد: ایران و عراق در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار، زمان‌بندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمان‌بندی انجام عملیات مین‌روبی، انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و..‌. به تفاهم رسیدند و در صورت اجرای تعهدات کشور عراق در پروژه شلمچه- بصره، این خط ریلی تا 1.5 الی 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو