رئیس فراکسیون مناطق آزاد:

منابع درآمدی منطقه آزاد ماکو برای توسعه زیرساخت های آن کافی نیست / دولت به بزرگترین منطقه آزاد کشور نگاه ویژه کند

رئيس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: منابع درآمدی منطقه آزاد ماکو برای توسعه زیرساخت های آن کافی نست و دولت باید به بزرگترین منطقه آزاد کشور نگاه ویژه کند

به زلزش فرینا، معصومه پاشایی بهرام در آخرین روز از پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی Iran Expo 2023 تهران باحضور در غرفه منطقه آزاد ماکو و در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: یکی از بحران هایی که مناطق آزاد دارند نداشتن درآمد پایدار است و این معضل باعث شده برای تامین هزینه ها به فروش زمین و املاک روی اورند و باید در این خصوص به مدیران عامل حق داد.

*** عدم وجود درآمد پایدار یکی از چالش های مناطق آزاد است

وی با بیان اینکه مطالبات استانی و مردمی از مناطق آزاد باعث بروز چالش های مالی در این مناطق شده افزود: بر اساس آن میزان مطالباتی که هم داخل مناطق آزاد و هم در سطح استان است باعث شده تا مناطق آزاد دچار چالش های مالی شوند.

نماینده مجلس با بیان اینکه  فراکسیون مناطق آزاد موافق مشارکت دولت در توسعه زیرساخت های این مناطق است اضافه کرد: اخیرا هم تلاش شده تا دولت را مکلف به تامین برخی هزینه های توسعه زیرساخت های مناطق آزاد نماید و در نشست اخیر با مدیران عامل مناطق آزاد نیز این موضوع مطرح شد.

*** دولت ها به عنوان مالک مناطق آزاد بر علیه این مناطق عمل کرده اند

پاشایی بهرام با تاکید بر اینکه نظارت مجلس بر اجرای قوانین باید افزایش یابد تاکید کرد: دولت ها خودشان مالک مناطق آزاد هستند ولی متاسفانه در گذشته بر علیه این مناطق عمل کرده است.

وی دولت ها را مانع اجرا شدن قانون ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور دانست و اظهار داشت: در طی این سال ها مجلس هم نظارت دقیق بر اجرای قانون نداشته است.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس به اجرای دقیق ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور توسط دولت تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در دهه 70 قانون مترقی در خصوص مناطق آزاد وضع می شود  ولی متاسفانه 30 درصد از آن نیز اجرا نشده است.

پاشایی از پیگیری اجرای معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد خبر داد و گفت:‌ در مناطق آزادی که توانستند محصور شوند یا شهرک های صنعتی آنان محصور می باشد و تحت نظر گمرک باشد وزیر اقتصاد قول داده است که این قانون اجرا شود که ارس و کیش نیز در این خصوص اقدام نموده اند.

*** دولت به منطقه آزاد ماکو نگاه ویژه داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه به منظقه آزاد ماکو باید نگاه ویژه شود تصریح کرد: ماکو یکی از گلوگاه های صادراتی است و نباید انتظار داشته باشیم تمام زیرساختهایش را که برای کل ایران ترانزیت صورت می گیرد با درآمد خود حل کند و این منطقی نیست.

این نماینده مجلس از دولت خواست تا منطقه آزاد ماکو را در تامین زیرساخت هایش یاری کند.

خانم پاشایی با تاکید بر اینکه مجلس برای تامین زیرساخت های ماکو از بودجه ملی پیگیر بود اظهار داشت: دولت متاسفانه با تخصیص بودجه برای زیرساخت های منطقه مخالفت کرد ولی مجلس پیگیر است تا مناطق آزاد جدید با رویه قبلی جلو نروند و با آسیب شناسی هایی که انجام شده این هفت منطقه آزاد جدید بصورت مترقی و بدون مشکل وارد چرخه مناطق آزاد کشور بشوند.

***احداث خط ریلی تبریز – جلفا – ماکو بسیار ضروری است

وی در خصوص خط راه آهن تبریز – ماکو – گارس نیز گفت:‌ این خط راه آهن خیلی از مدت ها پیش در دستور کار است و با توجه به اینکه آماده بودن خط ریلی تا تبریز و جلفا، امکان اتصال ریلی از جلفا به ماکو فراهم است.

پاشایی خاطرنشان ساخت:‌ بودجه خوبی هم سال گذشته برای این خط ریلی بصورت فاینانس تخصیص یافت  ولی متاسفانه دولت نتوانست از این فاینتانس استفاده کند .

وی گفت: امروزه ترانزیت با کشنده های سنگین دیگر منسوخ شده و همه کشورها به سمت ترانزیت ریلی روی آورده اند و دولت باید با نگاه ویژه هر چه زودتر عملیات اجرایی خط ریلی تبریز ماکو ترکیه را آغاز کند.

شایان ذکر است در آخرین روز از نمایشگاه IRAN WXPO 2023  معصومه پاشایی رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ويژه به اتفاق مشاور رئيس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ويژه و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از غرفه منطقه آزاد ماکو بازدید کردند.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :