به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

شهر تاریخی کولغان سرآغاز گفتمان تاریخی و فرهنگی قشم با گردشگران در مبدأ

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ساماندهی و آماده‌سازی سایت تاریخی کولغان در مبدأ ورودی شهر قشم، سرآغازی برای شروع گفتمان تاریخی و فرهنگی این جزیره با گردشگران است.

به گزارش فرینا، ادریس راموز در مراسم آغاز ساماندهی فاز دوم شهر تاریخی کولغان با اشاره به فرهنگ غنی مردمان جزیره گفت: این سایت، بیانگر سیر تاریخی و قدمت جزیره و دریچه‌ای رو به سیر تمدنی مردمان این خطه در مبدأ ورود گردشگران به شهر قشم است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم ضمن تقدیر از همکاری معاونت عمرانی سازمان گفت: شهر تاریخی کولغان که در سال 1377 به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده، 9 هکتار وسعت داشته و فاز نخست آن در سال 1398 مورد کاوش قرار گرفته است.

به گفته ایوب زارعی، ساماندهی و استحکام‌بخشی فاز دوم این اثر باهدف افزایش ظرفیت چرخه گردشگری قشم در سال جاری در حال اجرا است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سازمان منطقه آزاد قشم در پایان از ساخت مسیر دسترسی آسان و راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در بخش پایین‌دستی این سایت در طرح توسعه این مکان خبر داد و افزود: وجود این مکان تاریخی در ورودی شهر قشم، ظرفیتی برای معرفی هرچه بیشتر تاریخ تمدن و فرهنگ مردمان جنوب و جزیره است.

گفتنی است، شهر تاریخی کولغان بر روی صخره‌ای مشرف‌به خلیج‌فارس به‌منظور حفاظت از تنگه هرمز به‌عنوان یک دژ مستحکم نظامی و مسکونی از دوره ساسانی تا میانه اسلامی ساخته شده است.

کولغ در گویش بومی به چاه‌های کم‌عمق گفته می‌شود. در این سایت آثاری از سازه‌های معماری، برج‌های دیده‌بانی، آب‌انبار و دستکندی صخره‌ای به‌صورت یک کانال در این محوطه دیده می‌شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :