وزیر راه در گناباد:

تکمیل راه آهن چابهار ـ سرخس مهمترین طرح گذرگاهی کشور

تکمیل زنجیره‌های گذرگاهی در کشور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان ـ سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه‌های کشور است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز به کار فرودگاه گناباد افزود: خط گذرگاه ریلی جنوب ـ شمال که از چابهار به سرخس ختم می‌شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود.
مهرداد بذرپاش ادامه داد: در سفر کاری به امارات متحده عربی متوجه شدم که همسایگان و سرمایه گذاران منتظر تکمیل گذرگاه‌های ریلی ایران هستند.
بذرپاش در ادامه گفت: اگر بگوییم موقعیت جغرافیایی و سیاسی ما بیش از نفت یا حداقل معادل نفت برای ایران درآمد خواهد داشت کلامی به گزاف نگفته ایم لذا یکی از اولویت‌های اصلی دولت همین توسعه خطوط ترانزیت و گذرگاه‌های تجاری از مسیر ایران است.
وی به عزم وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی خراسان رضوی اشاره و اضافه کرد: آغاز به کار فرودگاه گناباد و اتصال آن به گذرگاه ریلی چابهار ـ مشهد ـ سرخس، نقطه عطفی برای توسعه منطقه است.
راه آهن چابهار ـ سرخس به طول 1350 کیلومتر در قالب 2 قطعه خط ریلی چابهار ـ زاهدان و زاهدان ـ سرخس در حال اجراست، دومین اقدام در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب، تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان است که طی سال گذشته قطعه زاهدان ـ  خاش به بهره برداری رسید و امید است قطعه خاش-چابهار تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل شود.
راه آهن چابهار ـ زاهدان تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و براساس پیش بینی‌های سال گذشته اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط بالغ بر 500 میلیون دلار است.
راه آهن زاهدان ـ سرخس که در امتداد محور چابهار ـ زاهدان است، تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند متصل می‌کند.
مسئله اصلی این طرح زیرساختی، نیز تامین اعتبارات لازم است که بالغ بر 1.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش بینی می‌شود در صورت تامین ضربتی منابع محور چابهار ـ زاهدان ـ سرخس، این محور تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.
 
آیین افتتاح فرودگاه منطقه‌ای شهدای گناباد با حضور افزون بر 400 نفر از مسئولان کشوری و استانی شامل رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی، سرکنسول‌های کشور‌های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه در مشهد و مسئولان شهرستان‌های همجوار امروز برگزار شد.
فرودگاه گناباد به عنوان سومین فرودگاه مسافری استان خراسان رضوی تا فرودگاه مشهد 270 کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار 300 کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند 218 کیلومتر فاصله دارد.
مرکز شهرستان گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو