با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

اولین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه برگزار شد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق که به میزبانی هتل آنای ارومیه برگزار شد، با اشاره به ظرفیت ها، مزایا و فرصت های کسب و کار در منطقه آزاد ماکو گفت:‌ مسیر ترانزیتی منطقه آزاد ماکو، با صرفه ترین و سریع ترین راه ارتباطی آسیای میانه به اروپا است که برای ارتباط اقلیم کردستان عراق با اروپا و آسیای میانه بهترین موقعیت را دارد.

به گزارش فرینا، حسین گروسی با بیان اینکه جهت تسریع روند سرمایه گذاری در منطقه اتاق تسهیل و خدمات سرمایه گذاری راه اندازی شده است افزود:‌ سرمایه گذاران می توانند با مراجعه به این دفتر از صفر تا صد روند سرمایه‌گذاری را با راهنمایی و همراهی کارشناسان این بخش به سهولت در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با تأکید بر تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همجوار، گفت: حسن همجواری و تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای همجوار از اهداف مهم دولت سیزدهم است.

محمدصادق معتمدیان همچنین اضافه کرد: ارتقای ظرفیت‌ها در بازارچه‌های مرزی، افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی، ایجاد معابر جدید در اشنویه و میرآباد، رونق ترانزیت و حمل و نقل، حذف قوانین دست و پا گیر گمرکی و افزایش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، از پیشنهادهای ما به هیئت اقلیم کردستان عراق در این نشست است.

معتمدیان با اشاره به اینکه، یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توسعه روابط همه جانبه و تقویت دیپلماسی مرزی است، خاطر نشان کرد: برگزاری این نشست، توسعه روابط و ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین استان‌های آذربایجان‌غربی و هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: افزایش سطح مبادلات در منطقه، حذف محدودیت‌ها در صادرات و ترانزیت، 24 ساعته کردن مرز تمرچین، بازگشایی مرز مسافری کیله سردشت و تردد زائرین از مرز تمرچین با تعامل اقلیم کردستان عراق در اربعین حسینی در سال گذشته، از جمله دستاوردهای دیپلماسی منطقه ای بوده است.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی دارای مرز مشترک با 3 کشور بوده و یکی از استان‌های مهم و استراتژیک است، تصریح کرد: قرار داشتن آذربایجان‌غربی در مسیر کریدورهای ارتباطی، وجود منطقه آزاد ماکو و 6 پایانه مرزی و ظرفیتهای استان در حوزه های مختلف و ذخایر معدنی، بسترهای لازم را برای تقویت همکاری های مشترک اقتصادی فراهم می کند.

معتمدیان در پایان با ارائه دورنمایی از تعاملات آتی با اقلیم کردستان عراق، افزود: به دنبال برپایی نمایشگاه‌های اقتصادی در اقلیم کردستان عراق برای معرفی محصولات آذربایجان‌غربی خواهیم بود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :