آغاز به کار صنعتگران در نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی شیراز نوید بخش رونق تولید

استقرار صنایع در شهرک‌ها به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات در این بخش اهمیت بسیاری دارد؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز معتقد است مهیا کردن زمینه برای حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی نقش پر رنگی در تحقق شعار سال دارد و آغاز به کار صنعتگران در نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی شیراز در آینده‌ای نزدیک نویدبخش رونق تولید در این عرصه است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار ایرنا؛ صنعتی شدن در استان فارس به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی استان محسوب می‌شود. استقرار در شهرک‌های صنعتی افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، شرایط ایجاد همکاری‌های جدید میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر شود. در حقیقت ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد.

در حال حاضر ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه کاهش تصدی گری بخش دولتی و نیز در اجرای اصل 44 قانون اساسی و با هدف استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های استقرار واحدهای صنعتی در قالب شهرک‌های صنعتی غیردولتی انجام می‌شود. در این میان اما معضل نبود زمین در شهرک‌های صنعتی به مشکل بزرگی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است، این معضل باعث شده واحدهای تولیدی که محل مورد نیاز خود را اجاره می‌کنند با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

**تأکید استانداری فارس بر لزوم اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز

استاندار فارس هم از ابتدای شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم تاکنون تأکید بسیاری بر ضرورت استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی شیراز و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک داشته است.

محمدهادی ایمانیه، 14 آذرماه 1400 در بازدید از 10 واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، اظهار کرد: فعالیت‌ها و اقدامات انجام گرفته مدیران و صنعتگران قابل تقدیر است و ما مکلف به برطرف کردن مشکلاتی که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد، هستیم و باید در زمینه رفع موانع تولید کمک کنیم.

ایمانیه، بر لزوم اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز تأکید کرد و گفت: فراتر از مدیریت باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود و این به ضعف قوانین مرتبط ست.

وی ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک صنعتی بزرگ شیراز امکان اشتغالزایی بیشتری وجود دارد و بر اساس اطلاعات دریافتی حدود یک هزار و 200 پروانه بهره‌برداری در این شهرک وجود دارد که 900 مورد آن فعالیت تولیدی دارند و به نوعی آمار 40 درصدی ظرفیت فعال و اشتغال بکارگیری شدن بالغ بر 27 هزار نفر در این شهرک را نشان می‌دهد که لازم است به افزایش این آمار و این مهم توجه جدی شود.

13 اردیبهشت 1402 هم مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اعلام کرد:پروانه بهره برداری شهرک صنعتی غیر دولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی در مرکز استان صادر و به ایجاد کنندگان این شهرک اعطا شد.

اخیرا نیز مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز که معتقد است مهیا کردن زمینه برای حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی نقش پر رنگی در تحقق شعار سال دارد، نوید آغاز به کار صنعتگران در نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی شیراز را داده و اعلام کرده است که اولین شهرک صنعتی به زودی پذیرای صنعتگران خواهد بود.

سعید مصفا در این‌باره گفت: پروانه بهره‌برداری نخستین شهرک صنعتی خصوصی مرکز استان پهناور فارس در اردیبهشت ماه سال جاری و با هدف بستر سازی و افزایش ظرفیت واگذاری زمین صنعتی به متقاضیان سرمایه گذاری پس از طی شدن فرآیندهای قانونی صادر شد.

مصفا افزود: منطقه ویژه اقتصادی شیراز امکانات لازم جهت راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ در مجموعه شهرک صنعتی غیر‌دولتی را برای صنعتگران فراهم می‌کند و تسهیل در امور راه‌اندازی و رونق اقتصاد و اشتغال استان و شیراز برای صنعتگران جهت راه اندازی کسب و کار در دستور کار این منطقه قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده جهت تأمین و فراهم کردن کامل زیر ساخت‌ها در نخستین شهرک صنعتی غیر‌دولتی مرکز استان فارس، گفت: در حال حاضر دیوارهای اطراف این شهرک محصور شده و عملیات زیر ساخت‌های خیابان‌های اصلی آن تکمیل شده است‪.

**عملیات تک لبه‌گذاری خیابان‌های فرعی شهرک

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات تک لبه‌گذاری خیابان‌های فرعی شهرک صنعتی خصوصی در حال انجام است،به روند تأمین آب، برق، گاز و مخابرات با هماهنگی دستگاه.های ذیربط جهت سهولت امور صنعتگران و سرمایه گذاران اشاره کرد و افزود: در جهت تامین تمام زیر ساخت ها و تسهیل در امور صنعتگران و تسریع در روند واگذاری ها در حال انعقاد قرارداد با سازمان های مربوطه هستیم.
مصفا ادامه داد: تاکنون افراد زیادی جهت دریافت زمین و سرمایه گذاری در شهرک صنعتی غیر دولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس یعنی منطقه ویژه اقتصادی شیراز به ما مراجعه کرده‌اند.

**پاسخی برای نیاز سرمایه‌گذاران در فارس

وی گفت: قطعا راه‌اندازی این شهرک صنعتی بخش قابل‌توجهی از نیاز سرمایه گذاران در شیراز و استان را پاسخ خواهد داد و فرآیند جذب سرمایه گذار و توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار شتاب می گیرد‪.‬

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز از واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی غیر‌دولتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: متقاضیان، صنعتگران و سرمایه گذاران می توانند روند واگذاری زمین های مناسب مورد نظر را از طریق وب سایت منطقه ویژه اقتصادی شیراز پیگیری کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو