حسين پور در گفت‌وگو با ایسنا اعلام كرد؛

جزئیات برنامه جذب سرمایه 20 میلیارد یورویی در مناطق آزاد تا پایان سال

مشاور و قائم‌مقام دبیر در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برنامه‌ریزی برای فراهم کردن تسهیلات و شرایط ویژه برای حضور حداکثری سرمایه گذاران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: تا پایان سال 1402 زمینه مناسب را برای حدود 20 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایجاد می‌کنیم.

به گزارش فرينا، مسعود حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته سامانه اقتصادی که در کشور وجود داشته و دارد آنطور که باید و شاید در اختیار نیازهای کشور نبوده است.

حسين پور افزود: معتقدیم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور آنطور که باید مبتنی بر فلسفه وجودی خود حرکت نکرده‌اند. اینکه کشور اینقدر معطل مانده و دائما همه به این فکر می‌کنند که برای ایجاد گشایش یا برای یک جهش اقتصادی در کشور حتما باید بین ایران و طرف‌های غربی توافق صورت گیرد، ناشی از این اتفاق است که ساز و کارهای اقتصادی موجود مبتنی بر فلسفه وجودی‌شان فعالیت نکردند.

قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دچار همین مساله شده‌اند. در واقع مناطق آزاد برای این ایجاد شدند که محدوده و سرزمینی را از جهات مختلف آماده کنند تا سرمایه‌گذاران در آنجا حضور پیدا کنند و سرمایه خود را روی یک یا چند موضوع متمرکز کنند تا در نتیجه در آن منطقه تولید به صورت حداکثری رونق و توسعه پیدا کند. ضمن اینکه تولید کننده می تواند از تخفیفات گمرکی و مالیاتی بمدت 20 سال بهره مند شود.

حسین‌پور با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بیانات رهبر انقلاب درباره درون‌زا و برون‌گرا بودن اقتصاد مقاومتی، گفت: به نظر من مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مصداق بارز یک بستر مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن تولید است چرا که در مناطق آزاد بسترها از زمین تا مشخص شدن اولویت‌ها و دیگر تسهیلات آماده بوده و از سوی دیگر حمایت‌ها و مساعدت‌های ثانویه نیز فراهم است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باید به این سوال پاسخ داد که از توافقات بین ایران و کشورهای دیگر چه می‌خواهیم که پاسخ مشخص است و باید حاصل این مذاکرات و توافقات ورود سرمایه به مناطق آزاد باشد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که مناسباتی باید بین دو یا چند کشور صورت بگیرد تا حاصل آن درآمدزایی و ورود پول و ارز باشد و بستر این مناسبات در مناطق آزاد وجود دارد.

جزییات برنامه جذب سرمایه 20 میلیارد یورویی در مناطق آزاد تا پایان سال

قائم مقام ستاد جهش سرمایه‌گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بعضا نمی دانند پول خود را کجا ببرند و به همین دلیل بعضی سرمایه‌شان را وارد بازار خودرو، طلا، ارز و مسکن می‌کنند، اعلام کرد: این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که مناطق آزاد ماموریت و وظیفه خود را آنطور که باید انجام نداده‌اند و از سوی دیگر رسانه نیز اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام نداده است.

حسين پور با اشاره به اینکه در طول سالیان گذشته و از زمان تشکیل سازمان های مناطق آزاد در عین داشتن برخی اشکالات و ضعف‌ها زحمات بسیاری در این حوزه کشیده شده است، اظهار کرد: برخی مناطق واقعاً در 30 سال گذشته پیشرفت مناسبی داشته‌اند. اما آنطور که باید اطلاع رسانی در این حوزه‌ها انجام نشده و مردم از این پیشرفت‌ها و کارهایی که انجام شده خبر ندارند. به عنوان مثال در منطقه آزاد ارس ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که در نمایشگاه اکسپو اخیر نیز مورد استقبال تجار بسیاری از جمله تجار ایرانی و خارجی قرار گرفت. در حال حاضر منطقه آزاد ارس در برخی حوزه‌ها قطب کشور است. به عنوان مثال تولید خودروهای پیشرفته وانت دوکابین در این منطقه واقعاً جزو فعالیت‌های برجسته محسوب می‌شود. از سوی دیگر در حوزه کشت گلخانه‌ای پیشرفت بسیار خوبی داشته است چرا که بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای هیدروپونیک در غرب آسیا در منطقه آزاد ارس وجود دارد که 100 درصد محصولات آن به روسیه به عنوان سخت‌گیرترین کشور دنیا  در واردات محصولات غذایی صادر می‌شود.

وى افزود: در مرحله اول 80 هکتار گلخانه به صورت یکپارچه در این منطقه ایجاد شده و در حال حاضر سرمایه‌گذاران در حال توسعه آن به 240 هکتار هستند و در مرحله نهایی هدف‌گذاری 500 هکتاری برای آن انجام شده است.

مناطق آزاد ایران بهشت سرمایه گذاری می‌شود

مشاور و قائم‌مقام دبیر در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادى با بیان اینکه متناسب با ظرفیت‌های موجود تاکنون در مناطق آزاد عمل نشده است، گفت: در دوره مدیریت جدید درصددیم تا این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را بالفعل کنیم. البته در دولت سیزدهم و در دوره مدیریت گذشته مناطق آزاد، کارهای بزرگ و زیربنایی قابل توجهی انجام شده است که در این دوره هم به دنبال استمرار و تقویت آن‌ها هستیم. اما در دوره مدیریت جدید مناطق آزاد شعار ما این است که مناطق آزاد بهشت سرمایه‌گذاری ایران می شوند و مجدانه در صددیم تا به این مطلوب برسیم چرا که باید در مقام عمل مناطق آزاد به بهشت سرمایه گذاری تبدیل شوند چرا که تاکنون شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم نکرده‌ایم و همین مسئله سبب شده تا برخی از آن‌ها به کشورهای دیگر مانند ترکیه، امارات و عمان برای سرمایه‌گذاری بروند در صورتی که اگر آن‌ها مطلع شوند چه ظرفیت‌ها و چه تسهیلاتی در کشور برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، مسلما سرمایه خود را وارد مناطق آزاد خواهند کرد.

حسين پور ادامه داد: در این رویکرد، عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه ستادی به عنوان ستاد جهش سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است و در این راستا تکلیفی بالاتر از انتظار دولت و رئیس جمهور برای خودمان ایجاد کردیم تا با عمل جهادی عقب افتادگی‌های گذشته را نیز در مناطق آزاد جبران کنیم. چرا که مردم و رهبرمعظم انقلاب  از وضعیت اقتصادی رضایت ندارند.

بسترسازی برای جذب سرمایه‌ 20 میلیارد یورویی تا پایان امسال

وى اظهار کرد: در این زمینه هدف‌گذاری که انجام دادیم این است که تا پایان سال 1402 زمینه مناسب برای حدود 20 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را ایجاد کنیم که البته این هدف‌گذاری با وجود سخت‌بودن، قابل تحقق است.  در این بین نیز حتما از سرمایه‌گذاران داخلی هم استقبال خواهیم کرد اما سعی حداکثری ما بر این است که علاوه بر جذب سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاران خارجی را هم جذب کنیم.

رونمایی فصلی از  350 بسته جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

مشاور و قائم‌مقام دبیر در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادى افزود: در راستای این هدف گذاری تقسیم وظایفی صورت گرفته است و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه، تکالیف فصلی را برای هر یک از مناطق ابلاغ می نمایند که تا پایان هر فصل باید خروجی و گزارش آن ارائه شود. به عنوان مثال در تکالیف فصلی زمستان 1401 به مدیران عامل مناطق آزاد آمده بود که هر منطقه حداقل باید 50 فرصت سرمایه‌گذاری را در منطقه خود شناسایی و معرفی کند. همچنین به منظور تسهیل‌گری و سرعت بخشی به امور ضابطه زدایی هم به عنوان یکی دیگر از این تکالیف مد نظر قرار گرفته و به مناطق ابلاغ شده است. در واقع هدف این است که مراجعه کننده و سرمایه گذار در مناطق آزاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسد و بتواند کارش را انجام دهد.

حسين پور با اشاره به اینکه در هر فصل باید 50 فرصت و بسته سرمایه‌گذاری توسط هر منطقه ارائه شود، گفت: برای اینکه بتوان به این هدف دست پیدا کرد و سرمایه‌گذاری را محقق کنیم. ستاد جهش سرمایه‌گذاری تشکیل شده که ریاست آن بر عهده دبیر شورایعالی مناطق آزاد بوده و در این ستاد این ماموریت بسیار بزرگ و مهم راهبری و مدیریت و نهایتاً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این زمینه معتقدیم برای اینکه این شعار و هدف بزرگ به تحقق برسد باید در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی برای اعلان و معرفی فرصت ها حضور داشته باشیم. این فرصت‌ها فقط به اعلام نوع پتاسیل‌های موجود برای سرمایه‌گذاری خلاصه نمی‌شود. بلکه ضمن تعیین نوع فرصت، مطالعات اولیه آن نیز انجام شده. محاسبات مالی، نرخ سود، دوره بازگشت سرمایه و غیره نیز ارزیابی و مطالعه شده تا سرمایه‌گذاری که علاقمندی خود به فعالیت در مناطق آزاد را اعلام می کند، کار را در مرحله صفر نبیند علاوه بر این‌ها زمین مورد نیاز برای اجرای طرح تعیین شده و نهایتا مجوزهای بی نام برای آن فرصت صادر شده است.

مشاور و قائم مقام دبير در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه کرد: بعد از اینکه منطقه این کار را انجام داد باید فرصت‌های معرفی شده را به اطلاع همه سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برسانیم. در این راستا استفاده از فرصت های موجود امری ضوروی و فوری است که در گام نخست با وجود فرصت بسیار کم ظرف 72 ساعت خود را آماده کردیم و در نمایشگاه بزرگ ایران اکسپو و در قالب یک سالن اختصاصی برای مناطق آزاد شرکت کردیم.

حسین‌پور اظهار کرد: در این نمایشگاه از 370 فرصت سرمایه‌گذاری که با استانداردها و معیارهای مذکور آماده شده بود رونمایی شد. ارزش آن‌ها بالغ بر پنج میلیارد یورو و معادل 240 هزار میلیارد تومان بوده و حدود 24 هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد خواهد کرد. علیرغم محدودیت بسیار زیاد زمانی توانستیم به میزان تقریبی 17 هزار میلیارد تومان، تفاهم‌نامه و قرارداد داخلی و حدود 950 میلیون دلار تفاهم‌نامه و قرارداد خارجی امضاء کنیم که ارزش مجموع آن‌ها بیش از 54 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: در حال حاضر در ایران هفت منطقه آزادِ فعال داریم. مناطق کیش، قشم، اروند، چابهار، انزلی، ارس و ماکو جزو همین مناطق بوده ا که 370 فرصت مذکور صرفاً مربوط به این مناطق است. از سوی دیگر بر اساس تکلیف قانون‌گذار در سال گذشته هفت منطقه جدید اردبیل، اینچه برون، سیستان، بوشهر، قصرشیرین، مهران و بانه و مریوان نیز به مناطق موجود اضافه شدند و به زودی به عنوان مناطق نسل جدید وارد مدار فعالیت خواهند شد که هم اکنون در حال تعیین اعضای هیات مدیره و مدیران عامل و تصویب طرح جامع این مناطق هستیم و در سال گذشته مراحل مقدماتی از جمله، مطالعات اولیه، تدوین اساسنامه و... انجام شده بود.

مشاور و قائم‌مقام دبیر در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادى در پاسخ به سوالی درباره اینکه مناطق نسل جدید از چه زمانی فعالیت خودشان را آغاز خواهند کرد، گفت: برآوردهای صورت گرفته این است تا دو ماه آینده این مناطق فعالیت خود را شروع می‌کنند. سپس این مناطق نیز وارد مدار خواهند شد و باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری خودشان را معرفی و اعلام کنند.

حسين پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه مناطق آزاد با وجود انجام توافقات صورت گرفته، در سالیان گذشته تحریم‌ها اجازه سرمایه‌گذاری خارجی را نداد و به نظر شما چگونه هدف 20 میلیارد یورویی کنونی در این شرایط قابل تحقق است؟ گفت: در گذشته ما را درگیر دعواهای سیاسی کردند که متوجه نشویم چه کاری باید انجام دهیم! چگونه تحریم ها را دور بزنیم و با چه روشی عقب‌ماندگی‌هایی‌ها را جبران کنیم. در واقع ایران آنطور که در دولت گذشته گفته می‌شد، به دنیای غرب، توافق و امثالهم نیازمند نیست. شاهد مثال و مصداق عینی آن نیز امضاء توافقنامه 950 میلیون دلاری بین مناطق آزاد ایران با کشورهای مختلف در رویداد 4 روزه نمایشگاه ایران اکسپو است.

برای انحراف اذهان به جریان‌های انقلابی می‌گفتند کاسبان تحریم!

وی افزود: ما معتقدیم تحریم‌ها نهایتا 20 درصد روی اقتصاد کشور اثرگذار است و بقیه آن به داخل برمی‌گردد. در واقع تاکید بر ناتوانی ناشی از تحریم برای این است که عده‌ای بتوانند کاسبی سیاسی - اقتصادی خودشان را انجام دهند، درحالی که برای انحراف اذهان، وقیحانه به جریان‌های امتحان پس داده انقلابی و دلسوز می‌گفتند کاسبان تحریم!

مشاور و قائم‌مقام دبیر در ستاد جهش سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادى ادامه داد: تفاوت این دولت با دولت قبل این است که مسئولان در دستگاه‌های مختلف روی برجام و توافق متوقف نشدند و هر کدامشان، از دستگاه دیپلماسی گرفته تا دیگر دستگاه‌های اجرایی کار خودشان را فارق از مسئله برجام انجام می‌دهند. در همین راستا در مناطق آزاد 370 فرصت سرمایه‌گذاری معرفی کردیم. در این زمینه از صفر تا صد این فرصت‌ها و اطلاعات آن‌ها وارد سامانه خواهد شد که سرمایه‌گذاران به همه اطلاعات و مطالعات صورت گرفته دسترسی خواهند داشت. البته از سوی دیگر اگر سرمایه‌گذاران پیشنهادی هم برای سرمایه‌گذاری داشته باشند از آن استقبال خواهیم کرد. البته نکته بسیار مهم این است که پیش از واگذاری پروژه بایستی اهلیت سرمایه‌گذار برای سازمان عامل حتما ثابت شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو