در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی؛

خط کشتیرانی کانتینری منظم (لاینر) بین بندر کاسپین و بندر آکتائو قزاقستان راه‌اندازی شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/67101
ساعت 08:36 سه شنبه 20 تير 1402
معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به فعالسازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم بین بنادر کاسپین و آکتائو گفت: به دنبال رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی، ماهیانه حداقل دو سفر به صورت مستمر، کشتی های کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینر در دریای خزر، انواع کالاهای صادراتی، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی بین این دو بندر ایران و قزاقستان منتقل می کنند.

به گزارش فرینا، امین افقی با اشاره به پهلوگیری اولین شناور این خط جدید لاینری در بندر کاسپین حامل 110 تی ای یو کانتینر افزود: با بهره‌مندی از مزیت‌های منطقه آزاد انزلی و مشارکت شرکت قزاق، ظرفیت جدید حمل دریایی بین ایران و قزاقستان در بندر کاسپین ایجاد شده و امکان استفاده از مزیت های قانونی و‌ ظرفیت‌های لجستیکی این منطقه برای تجار دو کشور فراهم آمده تا با ارزان‌ترین و سریعترین روش حمل، کالاهای خود را بین بنادر دو کشور حمل کنند.

دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی با اشاره به ابتکار منطقه ازاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین  قزاقستان ـ ایران (بندر کاسپین) در سال 97 خاطر نشان کرد: با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، کالاها از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس با روش حمل و‌نقل ترکیبی از دریای خزر به ایران وارد و محصولات ایرانی نیز از همین مسیر صادر می شوند و تاکنون از مسیر این کریدور بیش از 15200 تی ای یو کانتینر به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است.

افقی ادامه داد: با راه‌اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان تسهیل می گردد و این مسیر تجاری را می‌توان به عنوان کریدور شمال ـ جنوب نوین دانست.

وی با تشریح ظرفیت ایجاد شده توسعه شبکه ترانزیت بین المللی در دریای کاسپین ادامه داد: با ایجاد این خط کشتیرانی لاینر، تجار و بازرگانان می توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاری‌های شانگهای دسترسی راحت تر و سریع‌تری داشته باشند.

دبیر میزتجارت با اوراسیا منطقه و عضو کارگروه لجستیک مناطق آزاد کشور با اشاره به اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین در سالجاری و احداث اسکله رو رو در این بندر افزود: با استفاده از توسعه دیپلماسی لجستیکی و مزیت‌های قانونی مناطق آزاد می‌توان زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افرازی اقتصاد بین الملل را در مناطق آزاد مرزی توسعه و ارتقاء داده تا با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک کشورمان شاهد توسعه زنجیره لجستیک و رشد ترانزیت بین المللی از مسیر جمهوری اسلامی ایران باشیم.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟