تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای CIS در حوزه لجستیک، محور تفاهم مناطق آزاد ماکو و ویژه اقتصادی سرخس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/67239
ساعت 12:55 سه شنبه 3 مرداد 1402
با رویکرد گسترش روابط اقتصادی با کشورهای حوزه CIS، اروپا و همچنین سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور در راستای اهداف برنامه توسعه اقتصادی به ویژه در حوزه لجستیک، سازمان منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سرخس تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش فرینا به نقل از آستان نیوز، بدین ترتیب با اجرای این تفاهم‌نامه، امکان فعال‌سازی محورهای مواصلاتی چین، آسیای میانه و اروپا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو منطقه و حمل‌ونقل ترکیبی میسر خواهد شد.

**هم‌افزایی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حاشیه مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: هم‌افزایی و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و نیز توسعه تجارت و ترانزیت خارجی، از جمله اهدافی است که از انعقاد این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.
محمدرضا برهمند گفت: قرار است علاوه‌بر برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد ملی و بین‌المللی، طرفین از فعالیت‌های اقتصادی یکدیگر پشتیبانی کنند.
برهمند، صادرات مجدد، افزایش ترانسشیپمنت، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را بخشی دیگر از موضوعات مطرح شده در تفاهم‌نامه میان منطقه آزاد ماکو و منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد.
وی، درباره تعهدات تفاهم‌نامه مذکور هم خاطرنشان کرد: بعد از معرفی نمایندگان تام‌الاختیار توسط دو منطقه، کمیته فنی برای بررسی مدل‌های پیشنهادی به منظور هم‌افزایی و جذب بازار تجارت و ترانزیت از کشورهای آسیای میانه و چین تشکیل خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: علاوه‌براین، بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط طرفین با هدف ایجاد ارتباط جاده‌ای میان سرخس و ماکو و جذب سرمایه‌گذار در حوزه لجستیک تعریف خواهد شد.
برهمند، تسهیل و ساده‌سازی فرایندهای اداری برای کالاهای ترانزیتی بین مناطق آزاد ماکو و ویژه اقتصادی سرخس را یکی از دستاوردهای اجرای این تفاهم‌نامه دانست و افزود: قرار است علاوه‌بر تعیین تعرفه‌های مناسب با هماهنگی یکدیگر، فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرفین به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟