گفت و گوی اختصاصی با معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو

ماکو گنج پنهان در حوزه لجستیک

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2023 در جمع خبرنگاران گفت : منطقه ازاد ماکو یک گنج پنهان در کشور است که در صورت توجه به موقع و ویژه مسئولیتی ظرفیت های عظیمی ایجاد خواهد کرد .

به گزارش فرینا، حمزه حورسی درگفت و گو با طلانیوز با بیان اینکه ماکو به عنوان دروازه قدیمی جاده ابریشم موقعیت استراتژیک در حوزه لجستیک دارد اظهار کرد : رویکرد منطقه آزاد ماکو در حوزه لجستیک متمرکز است و در این حوزه اقداماتی نیز انجام شده است اما کمبود هایی از گذشته نیز وجود داشته است.

حورسی با اشاره به اینکه جاده هایی تحت عنوان لجستیک توسط منطقه آزاد ماکو در حال احداث است گفت : بارهای ترانزیتی زیادی از طریق جاده های لجستیک در حال جابجایی است و این ظرفیت ها توسط منطقه آزاد ماکو ایجاد شده است.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه یک ظرفیت نیز در حوزه ریلی وجود دارد که به آن توجهی نشده است عنوان کرد : از شهر مرند تا مرز بازرگان فاقد شبکه ریلی هستیم که در صورت ایجاد راه ریلی امکان اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه و از آن طرف به اروپا متصل خواهد شد.

حورسی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو پیگیر احداث یک راه ریلی در این منطقه است افزود : در این حوزه تفاهم نامه ای آماده کردیم که در یکی دو روز آینده به امضا خواهد رسید و با سرمایه گذاری و همکاری با چند شرکت خارجی این شبکه ریلی احداث خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این شبکه ریلی در محدوده منطقه آزاد ماکو قرار دارد گفت : این شبکه ریلی امکان اتصال شرق و غرب جهان را میسر می کند از کشور چین تا شهر مرند از طریق مرز سرخس اتصال ریلی داریم و با احداث این شبکه ریلی ظرفیت ترانزیتی کشور را تا چند برابر افزایش خواهد یافت.

حورسی افزود : ظرفیت ترانزیتی کشور در سال در حد 12 میلیون تن می باشد اما این ظرفیت می تواند تا هشتاد میلیون تن نیز افزایش یابد . این شبکه ریلی به افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو ظرفیت های گردشگری زیادی نیز دارد گفت: در حوزه گردشگری با شرکت های علی بابا و دیجی کالا تفاهم نامه هایی امضا کردیم و طرح های مختلف از جمله دهکده های تفریحی و مجتمع های تجاری را در نظر داریم تا بتوانیم در حوزه گردشگری ظرفیت های منطقه آزاد ماکو را فعال کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :