حسین گروسی در دیدار با سفیر فنلاند:

بزرگترین منطقه آزاد ایران، حلقه اتصال آسيا و اروپا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موقعیت استراتژیک بزرگترین منطقه آزاد ایران به عنوان حلقه اتصال اروپا و آسيا گفت: ماکو در حال تبدیل به هاب انرژی‌های تجدیدپذیر و قطب صادرات خشکبار و چیپس میوه با توجه به پتانسیل استان و تولید محصولات باغی است.

به گزارش فرینا، حسین گروسی در در دیدار با سفیر فنلاند در استانداری آذربایجان غربی افزود: لجستیک ترانزیت تجارت، معادن، امنیت غذایی و توسعه تولید محصولات آبزیان و کشاورزی و ایجاد باغ‌های مدرن، مزایایی است که جاذبه‌های بسیاری را فراهم می‌کند و همسایگی با ارس نیز می‌تواند شرایط را برای تبدیل شدن آن به قطب گردشگری فراهم کند.

گروسی اضافه کرد:‌ تدوین طرح جامع منطقه آزاد ماکو و راه‌اندازي زنجيره‌های كسب و كار در زمينه‌های مختلف، توسعه سرمايه‌گذاری و صادرات در كنار ايجاد زيرساخت‌ها جهت توسعه لجستيك، صنعت وگردشگری از جمله برنامه‌های راهبردی این منطقه است.

سفیر فنلاند نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت گسترس همکاری‌ها بین 2 کشور گفت: ایران برای ما یک کشور دوست و ارزشمند است و از ظرفیت های مناطق آزاد بخصوص ماکو می توان برای توسعه تجارت بهره برد.

کاری کاهیلوئوتو اظهار کرد: دنبال راهی هستیم که روابط را مستحکم تر کنیم و روابط بین 2 کشور را بهتر کنیم ما هیچ وقت رابطه مان را با ایران قطع نکردیم و دنبال گسترش آن هستیم.

وی با بیان اینکه هدف من از این سفر آشنایی با دریاچه ارومیه است، افزود: ما از منابع قوی آب برخوردار هستیم و آماده ایم تجربیات خود را برای کمک به دریاچه ارومیه انتقال دهیم. 

سفیر فنلاند گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ سیاسی مهم و برای هر سفیری ارزشمند است و ما هم در اینجا به دنبال گسترس فعالیت‌ها هستیم امیدواریم با رفع تحریم‌ها این اتفاق مهم رخ دهد.

کاهیلوئوتو به ظرفیت‌های کشور فنلاند اشاره کرد و افزود: در حوزه محیط زیست، مدیریت آب و آموزش سرآمد هستیم که امیدواریم شرایط بین‌المللی تغییراتی را ایجاد کند و بتوانیم صفحه جدید دیگری از روابط با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :