استاندار آذربایجان غربی:

تنها مرز زمینی ایران به اروپا از آذربایجان غربی می گذرد

استاندار آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی موقعیتی استراتژیک داشته و تنها مرز زمینی جمهوری اسلامی ایران به اروپا، از این استان می گذرد.

به گزارش فرینا، محمدصادق معتمدیان به اتفاق حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با سفیر فنلاند در ایران، با اشاره به حدود یک قرن روابط دوستانه دو کشور، افزود: روابط فیمابین جمهوری اسلامی ایران و فنلاند به بالاترین سطح خود رسیده که نشان از عزم جدی دو طرف برای توسعه همکاری ها دارد.

معتمدیان همچنین با اشاره به رفتار استکباری آمریکا و خروج این کشور از برجام، خاطرنشان کرد: آمریکا برای رسیدن به منافع ظالمانه خود، تحریم های فراقانونی را بر علیه ایران اجرا کرده و اروپا را در این مسیر همراه خود ساخت؛ اما در نهایت و بیش از ایران، این کشورهای همراه استکبار جهانی بودند که از این تحریم ها متضرر شدند.

استاندار آذربایجان غربی به تلاش این استان در توسعه روابط ایران با همسایگان نیز اشاره کرده و افزود: علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، امروز بیشتر کشورهای اروپایی روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

معتمدیان همچنین آذربایجان غربی را یکی از استان های استراتژیک ایران معرفی کرده و یادآور شد: آذربایجان غربی موقعیتی ژئوپلتیک داشته و با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان همسایه است.

وی در ادامه با اشاره به استقرار 25 درصد پایانه های بین المللی ایران در آذربایجان غربی، افزود: آذربایجان غربی موقعیت ترانزیتی تاریخی در جاده ابریشم داشته و امروز یکی از کریدورهای اقتصادی مهم منطقه است.

استاندار آذربایجان غربی به عبور تنها مرز زمینی ایران به اروپا از این استان نیز اشاره کرده و اظهار داشت: آذربایجان غربی به عنوان تنها استان جمهوری اسلامی ایران که دارای مرز مشترک با ترکیه بوده، مسیر دسترسی به بندر مرسین و دریای سیاه و سپس اروپا و آفریقا را هموار کرده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به 3 میلیارد دلار صادرات ایران از مرزهای آذربایجان غربی به کشورهای منطقه در یک سال گذشته، افزود: با توجه به اینکه تجارت بین الملل، پیشران توسعه اقتصاد آذربایجان غربی است، گام های بلندی در دو سال اخیر در راستای تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه جاده‌ها و راه آهن این استان برداشته شده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت معادن آذربایجان غربی و شناسایی 52 نوع ماده معدنی در این استان، تصریح کرد: بزرگترین معادن طلا و تیتانیوم منطقه در کنار معادن دیگری چون مس، آهن، سیلیس، لیتیم و پتاس در آذربایجان غربی مستقر است.

استاندار آذربایجان غربی به سیاست دولت سیزدهم درخصوص تمرکز بر مطالعات و شناسایی معادن جدید نیز اشاره کرده و افزود: مطالعات ژئوفیزیک هوایی در جنوب آذربایجان غربی آغاز شده و احداث و تکمیل زنجیره صنایع معدنی با همکاری هلدینگ‌های بزرگ کشور از اولویت‌های این استان به شمار می‌رود.

معتمدیان همچنین آذربایجان غربی را یکی از قطب‌های کشاورزی ایران معرفی کرده و گفت: 6.5 میلیون تن میزان برداشت محصولات کشاورزی استان در طول یک سال بوده و آذربایجان غربی رتبه نخست تولید سیب، چغندر قند و عسل ایران را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم را فرآوری محصولات کشاورزی و برندسازی برای صادرات به دنیا اعلام کرده و افزود: محصولات کشاورزی تولید شده در آذربایجان غربی در کنار مصرف تازه خوری، به صورت فرآوری شده و کنسانتره به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :