مدیر اجرایی منطقه آزاد دوغارون:

سود راه‌اندازی منطقه آزاد دوغارون باید به مرزنشینان نیز برسد

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی دوغارون تایباد گفت: ایجاد این منطقه آزاد تجاری و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در آن باید برای رونق اقتصاد و معیشت خانواده‌های مرزنشین هم مفید و سودمند باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محسن پوراحمدی در دیدار با سرپرست فرمانداری شهرستان تایباد افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم بهره‌مندی مردم از خدمات و برنامه‌های دولت است که می‌تواند رضایتمندی اجتماعی را به دنبال داشته باشد و بدون شک حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در دوغارون نقش سازنده ای در پویایی اقتصاد و اشتغال پایدار جوانان جویای کار این خطه مرزی دارد.

پوراحمدی ادامه داد: با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منطقه آزاد، باید از هر ظرفیتی برای پویایی و رونق آن استفاده کرد که این خود در درازمدت فرصت‌های مناسبی را در این نقطه از کشور ایجاد خواهد کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی دوغارون تایباد گفت: مرز دوغارون یکی از مهمترین کانون‌های صادراتی ایران با افغانستان به شمار می رود که ایجاد منطقه آزاد می تواند این فرصت را دوچندان کند.

پوراحمدی افزود: هم اکنون باید به دنبال شناسایی مشکلات در منطقه دوغارون باشیم و با استفاده از توان داخلی و ظرفیت‌های موجود در این معبر زمینی موانع پیش‌رو را برطرف کنیم.

سرپرست فرمانداری تایباد هم در این دیدار گفت: روزانه افزون بر سه هزار نفر مسافر ایرانی و خارجی در مرز دوغارون رفت و آمد می کنند که این نشان از امنیت و اهمیت حوزه مسافری مرز دوغارون دارد.

محمدرضا رضایی افزود: در نگاه اول به مناطق آزاد تجاری باید به دنبال ایجاد فرصتهای شغلی باشیم و در این حوزه باید از توان نیروهای بومی استفاده کرد.

رضایی به ایجاد فرصت‌های لازم برای حضور سرمایه گذارن داخلی و خارجی در مرز دوغارون اشاره و اضافه کرد: بیش از 65 درصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی از گمرک مرزی دوغارون به سمت بازارهای هدف افغانستان صادر می شود که حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌تواند در افزایش این بخش تاثیرگذار باشد.

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی دوغارون در جلسه علنی 27 شهریورماه مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید و 15 مهرماه امسال رییس جمهور این قانون را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 161رای موافق، 53 رای مخالف و هشت رای ممتنع با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی دوغارون موافقت کردند.

مطابق یکی از مواد این قانون به‌ دولت‌ اجازه‌ داده‌ می‌شود در استان‌ خراسان‌ رضوی در محدوده‌ خارج‌ از نقاط‌ جمعیتی‌ به‌ شرح‌ نقشه‌ مصوب، منطقه‌ آزاد تجاری ـ صنعتی‌ دوغارون‌ را ایجاد کند.

بیشترین حجم کار این منطقه ویژه اقتصادی، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در 18 کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است.

شهرستان 145 هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :