ترافیک صادرات در امن ترین گذرگاه مرزی شرق کشور/ روزهای پررونق مرز ماهیرود

افزایش حجم ترانزیت و صادرات در تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی (مرز ماهیرود) سبب افزایش مبادلات و رفت و آمدهای بسیاری کامیون های ترانزیتی کالا در این معبر تجاری مرزی استان شده است به طور که شاهد ترافیک کامیون های صادراتی در این معبر تجاری مرزی هستیم.

به گزارش فرینا، مرزها دارای اهمیت بسزایی در توان اقتصادی و میزان مبادلات بازرگانان کشورهای مختلف با یکدیگر هستند و بدیهی است توجه به آن‌ها تأثیر مستقیمی بر شمار و کیفیت کاروان‌های تجاری خواهد داشت، در این راستا توجه به مقوله مرزها یکی از مهمترین نقش‌ها را در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند.

امروزه از تجارت به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه یک کشور یاد می‌شود و گسترش مبادلات مناطق مرزی بین کشورها و احداث بازارچه‌های مرزی یکی از روش‌های تأثیر گذار برای حضور در تجارت جهانی است.

وجود 420 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در این خصوص است و با توجه به اینکه مرز یکی از پیشران‌های توسعه برای استان است و ایجاد بازارچه‌های مرزی در ایجاد اشتغال، در آمد پایدار، توسعه صادرات، جلوگیری از مهاجرت مرز نشین ها بسیار تأثیر گذار است.

در حال حاضر ماهیرود تنها بازارچه خراسان جنوبی است که صادرات و واردات کالا از طریق آن انجام می‌شود.

شکی نیست که یکی از مهمترین ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی مرز ماهیرود است. مرزی که یکی از چهار معبر رسمی ارتباطی کشور ایران با افغانستان محسوب شده و هر ساله میلیون‌ها دلار کالا از این مرز صادر می‌شود

استان خراسان جنوبی نیز خطه‌ای است مرزی که بیش از آن که داشته‌ها و باورهایش در اذهان عمومی انعکاس پیدا کند بر محرومیتش تاکید کرده‌اند و از مسیرهای طی نشده‌اش گفته اند.

خراسان جنوبی با داشتن 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانسان از گذشته‌های دور تاکنون به واسطه کوتاهی مسافت با استان‌های کشور همسایه از قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و تجاری برخوردار بوده است.

افغانستان پنجمین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است و پایانه‌های مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی دوغارون در خراسان رضوی و میلک در سیستان و بلوچستان سه معبر مهم صادراتی کالا به این کشور هستند.

در خراسان جنوبی از 4 بازارچه مرزی ماهیرود، دوکوهانه، گلورده و یزدان، پایانه مرزی ماهیرود بار اصلی صادرات کالا به افغانستان را به دوش می‌کشد و نزدیک به 50 درصد صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان از این بازارچه روانه بازارهای افغانستان می‌شود.

ماهیرود مهمترین دروازه ورود به بازار افغانستان است که همه روزه شاهد رفت و آمد کامیون‌ها و تریلی‌ها در این مرز هستیم.

افزایش حجم ترانزیت و صادرات در تنها گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی (مرز ماهیرود) سبب افزایش مبادلات و رفت و آمدهای بسیاری کامیون های ترانزیتی کالا در این معبر تجاری مرزی استان شده است به طور که شاهد ترافیک کامیون های صادراتی در این معبر تجاری مرزی هستیم و به همین واسطه ساعات کار مرز و گمرک ماهیرود افزایش یافت تا معطلی کامیون های ترانزیتی نیز کاهش یابد

ترافیک صادرات در تنها گذرگاه تجاری سبب شد تا امروز  جلسه فوق العاده شورای ساماندهی مبادلات مرزی در ماهیرود به دستور استاندار خراسان جنوبی برگزار و با حضور مسوولان گمرک تا ساعت 24 شب از فرایند توقف چند روزه کامیون ها جلوگیری شود

**رشد 80 درصدی صادرات کالا‌های خراسان جنوبی به پاکستان / توقع صادرات بیشتر از تعهد را داریم

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: تاکنون حجم زیادی از تعهد صادرات محصول به دیگر کشور‌ها محقق شده و امیدواریم تا پایان سال، صادرات بیشتری داشته باشیم

کوهگرد افزود: صادرات کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی به کشور پاکستان، امسال از نظر ارزش 80 درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.

وی گفت: بیش از 53 هزار و 136 تن کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی به ارزش 12 میلیون و 812 هزار و 43 دلار در هشت ماهه امسال به کشور پاکستان صادر شده که شامل اقلامی از جمله کاشی و سرامیک، شمش چدن، هیدروکربن سبک و سیمان بوده است.

**خراسان جنوبی در جایگاه دوم تولید کاشی و سرامیک کشور

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین امسال شاهد توسعه صادرات کالا‌های تولیدی استان به مقصد کشور‌های عراق و ترکمنستان هستیم

کوهگرد بیان کرد: امسال 120 میلیون دلار صادرات برای خراسان جنوبی هدف‌گذاری شده که تاکنون 117 میلیون دلار محقق شده است و با توجه به اینکه هم اکنون تقریبا تعهد صادراتی استان محقق شده تا پایان سال عملکرد بالایی ثبت می‌شود.

وی، تجارت خارجی و اقتصاد مرز را یکی از پیشران‌های اقتصادی و اولویت‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: واردات و صادرات کالا در همه بخش‌های اقتصادی استان به ویژه معیشت مردم تاثیرگذار است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به این نکته که راهبرد دولت سیزدهم، توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است بیان کرد: اولویت در خراسان جنوبی نیز توسعه تجارت با کشورهای همسایه و البته بازارهای جدید صادراتی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را منحصر به فرد و 100 درصد خصوصی توصیف کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی یک قطعه منفصله در مرز ماهیرود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه واردات و صادرات از افغانستان است

صادقی افزود: سال گذشته ایکس ری کامیونی در مرز ماهیرود راه‌اندازی شد که نقش مؤثری در افزایش و تسهیل صادرات داشته و راه‌اندازی ایکس ری جدید در این مرز هم در دستور کار است

وی با اشاره به ساخت جاده مرز ماهیرود تا ولایت افغانستان به طول 120 کیلومتر گفت: از این مقدار 65 کیلومتر در سال‌های قبل تکمیل شده و 55 کیلومتر باقیمانده با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در دست اجراست که با تکمیل این محور شاهد رشد صادرات و ترانزیت از خراسان جنوبی به افغانستان خواهیم بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه تجاری بریکس را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و گفت: عضویت در این سازمان‌ها نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور و استان خواهد داشت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :