با پیگیری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد صورت گرفت؛

ردیف بودجه پل خلیج فارس در سال 1403 تقویت می‌شود

در جلسه ای که با حضور حجت الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مقرر گردید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ردیف بودجه احداث پل خلیج فارس در سال 1403 را تقویت کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ پروژه بزرگ پل خلیج فارس، قرار است جزیره زیبای قشم را به سرزمین اصلی متصل کند و از پروژه های ملی محسوب می شود که از لحاظ اقتصادی و بین المللی مزیت‌های متعددی را نه فقط برای جزیره قشم و استان هرمزگان بلکه برای کل کشور در پی خواهد داشت.

این پروژه از سال 1395 تا سال 1401 متوقف شده بود که در سال 1401 با پیگیری‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجددا به چرخه ساخت و احداث بازگشته است.

از همین رو صبح امروز جلسه‌ای با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور و حجت الله عبدالملکی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار و در خصوص تقویت بودجه ساخت این پل بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه با دستور معاون اول رییس جمهور به رییس سازمان برنامه و بودجه مقرر گردید بودجه قابل توجهی برای احداث این پل در سال 1403 در نظر گرفته شود تا یکی از کلان پروژه‌های ملی و آرزوی دیرینه ساکنان جزیره قشم به سرانجام برسد.

گفتنی است؛ اجرای عملیات عمرانی احداث پل خلیج فارس به عنوان یکی از چهار رکن طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت و اتکا بر چهار پروژه، بندر، پل، جاده و ریل، مسیر جدیدی را از قشم در تماس و ارتباط کریدورهای تجاری منطقه و اتصال به شبکه راه های کشور ایجاد می کند.

مکان احداث این پل از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل 3430 متر است که 2500 آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه های 360 متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود 32 متر از دیگر ویژگی های این پروژه است.

راه اندازی پل خلیج فارس باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل حداقل به میزان 30 درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان 40 درصد، کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات به دلیل وجود شبکه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای می شود.

با اجرای این پروژه بندر کاوه با 92 کیلومتر بزرگراه و همچنین86 کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.

براساس اطلاعات فنی ارائه شده، طول این پل سه هزار و 430 متر، عرض 32 و ارتفاع 25 متر از سطح آب دریا را دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :