دانشگاه آزاد اسلامی، تمام قد همراه نهضت جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

با هدف ارتقای کمی و سطح کیفی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ناظر بر رویکرد فناوری، نوآوری و دانش بنیان تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی و دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این تفاهم‌نامه همکاری به منظور دستیابی به اهداف مندرج در سند چشم اندازه 1404 و برنامه ششم توسعه کشور و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بین حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم گفت: با گذشت 30 سال از شکل گیری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خوشبختانه در 3 سال اخیر در همه موضوعات جهش نسبتا جدی را شاهد هستیم.

عبدالملکی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری در سال 1402 عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به دو سال ماقبل آن 4 برابر است و در حوزه سرعت افزایش طرح های عمرانی هم عملکرد 2 برابری داشتیم که خوشبختانه با رویکرد انقلابی که در این بخش از اقتصاد کشور مستقر است توانسته ماموریت خود را به درستی دنبال کند.

حجت الله عبدالملکی افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجوه مشترک بسیاری با بخش علم و فناوری دارد که برای دستیابی به نتایج مطلوب، موضوعات علمی، پژوهشی و نوآوری در آن نقش بسیار اساسی خواهد داشت. 

عبدالملکی با بیان اینکه هدف ما این است موضوعاتی که در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود دارد به روش های علمی پیش ببریم، گفت: در حوزه علم و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی از دو بعد برای ما  اهمیت جدی دارد؛ بعد اول اینکه در سالهای اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علم و فناوری به بخش پیشروی کشور تبدیل شده است، بعد دوم گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد است که در تقریبا در تمامی مناطق آزاد کشور مستقر هستند و در سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در محدوده های نزدیک این مناطق مستقر هستند.

**مناطق آزاد و ویژه اقتصادی استان سی و دوم ایران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه موضوع مناطق آزاد از موضوعاتی است که در جمهوری اسلامی ایران قانونگذار برای رهایی از نظام بروکراتیکی که در نظام اداری حاکم است و تمرکز در توسعه اقتصادی شهرهای مرزی کشور دارد انتخاب شده است.

محمد مهدی طهرانچی افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران با پهناوری سرزمینی که دارد می تواند تحت عنوان استان سی و دوم و با جهت‌گیری خاص در کشور، آبادانی شهرهای مرزی و همروانی در اقتصاد و تجارت را رقم زنند.

طهرانچی ادامه داد: رابطه بین دانشگاه‌ها و مناطق آزاد از ابتدای تعریف مناطق آزاد توسط قانونگذار، به شکلی تعریف شده است که دانشگاه‌ها آزادی عمل بیشتری را در این مناطق داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هر یک از منطقه آزادی که در کشور شکل گرفته است یک واحد دانشگاهی خاص در آن مستقر است گفت: دانشگاه آزاد به عنوان یکپارچه‌ترین دانشگاهی است که می‌تواند یک کنش موثر و یک تحول جدی را در این مناسبات رقم بزند.

طهرانچی ادامه: ما در دانشگاه آزاد نیازمندیم که همسو با تحولات مناطق آزاد و اقتصاد زیست بومی که در این مناطق شکل می گیرد در آن مسیر قرار گیریم تا بتوانیم تحولی را رقم بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد کشور هم همانند سایر مناطق نیازمند داشتن سند هامایش سرزمینی هستند افزود: این نگاه منحصر به آموزش نیست بلکه آموزش‌های تعاملی بین مناطق آزاد و کشورهای همسایه و موضوع انتقال تجربیات آموزشی و فناوری‌های آموزشی و همچنین مفاهیم شرکت‌های دانش‌بنیان و تضمینی که برای صادرات محصولات دانش بنیان است در این سند مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: در مناطق آزاد نیازمند خدمات پژوهشی استاندارد، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات استاندارد هستیم که دانشگاه می‌تواند به جد در این موضوعات ورود کند و یک تحول جدی را در مناطق آزاد ایجاد نماید.
حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پیش از این مراسم از نمایشگاه روایت تحول در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران نیز بازدید کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :