وحدت رويه براى اجراى ماده 65 احكام دائمى كشور يك ضرورت است/ افزايش اشتغالزايى در منطقه آزاد چابهار با بهره برداری از طرح های سرمايه گذاری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جلسه‌ای که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، بر حمایت از سرمایه‌گذاران براساس شعار «مناطق آزاد، بهشت سرمایه‌گذاری است» تاکید کرد.

به گزارش فرینا، با دستور رئیس جمهور و همزمان با دهه مبارک فجر، در جلسه ویدئوکنفرانسی با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، 3 طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 322میلیارد تومان با زمینه اشتغالزایی برای 164 نفر در منطقه آزاد چابهار افتتاح و به بهره‌برداری رسید.  

امیر مقدم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه، دستاوردها را ثمره وجود قانون مترقی مناطق آزاد دانست و اظهار داشت: بر این اساس مشوق ها و هر آنچه که برای رشد و توسعه یافتگی و ایجاد یک شکوه اقتصادی در کشور نیاز است را می‌توانیم مطابق داشته‌های خودمان استفاده کنیم، هرچند در طی زمان محدودیت‌های انقباضی به آن‌ها وارد شده باشد. 

مقدم افزود: صرف نظر از این دیدگاه، انتقادی در نوع تعاملات مدیریتی و حکمرانی در مناطق آزاد داریم. امروزه ما برای مذاکرات خودمان با دوگانه‌های مدیریتی روبه‌رو هستیم. از یک طرف در منظر بین‌المللی برای رسیدن به اهداف‌مان برنامه‌ریزی‌هایی قائده‌مند را به انجام می‌رسانیم و طرح‌هایی را در این مسیر تبیین می‌کنیم، اما در روز مذاکره ممکن‌ است نهادهای همسو، ولی با برنامه های مختلف در میز مذاکره حتی در مدیریت مذاکره منافعی را دنبال بکنند که رشد مذاکره و دسترسی به تحقق مذاکره را شاید دچار تاخیر بکند. 

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد خود را متولی و حامی سرمایه گذاران می‌دانند، تصریح کرد: با اینکه شعارمان بهشت سرمایه‌گذاری است، اما در این حوزه با مشکلاتی از طرف مرجع تصمیم‌گیری روبه‌رو هستیم. در این زمینه، سرمایه گذار با اتکا به قوانین سرمایه‌گذاری به ما مراجعه می کند، مشوق ها، مجوزها و تخفیفات را از ما به درستی مطالبه می‌کند، اما مرجع تصمیم‌گیری و اعمال آن ضوابط که هنوز هم براساس قانون در اختیار ما باید باشد اما در اصل در اختیار مدیران مناطق آزاد نیست. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، دوگانه‌های مدیریتی را دلیل بر اختلال و تاخیر در قدرت تصمیم‌گیری عنوان کرد و افزود: تلاقی میان دستگاه‌های اجرایی و حوزه‌های تصمیم‌گیر اعم از نهادها و سازمان‌ها و آنچه که امروزه به عنوان نهادهای تصمیم‌گیری در روی میز مذاکره وجود دارند، باعث می‌شود آن اقتدار مدیرعامل منطقه را به لحاظ وحدت رویه دچار مشکل بکند. 

مقدم در پایان تاکید کرد: ما معتقدیم که باید در چارچوب تعامل و قالب هماهنگی در سطح راهبردی و استراتژیک، هماهنگی خودمان را با مدیران استانی و ملی داشته باشیم. اما وحدت‌رویه فرماندهی موضوع اقتصادی که در ذیل ماده 65 قانون دائمی احکام به صراحت مطرح شده و جناب عالی هم دستور فرمودید هنوز به صورت ناقص هم اجرا نشده است. 

لازم به ذکر است؛ سید ابراهیم رئیسی در نشستی با مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی از طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و عمرانی در مناطق آزاد چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان بهره‌برداری کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :