اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب رسید 

مدیر اجرایی منطقه آزاد دوغارون گفت: اساسنامه منطقه آزاد دوغارون پس از سیر مراحل کارشناسی و بررسی در کارگروه تخصصی در شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مطرح و به تصویب رسید که پس از سیر مراحل تایید در شورای نگهبان ابلاغ خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محسن پور احمدی در دیدار با فرماندار تایباد، افزود: به منظور تسریع در اعمال تسهیلات و امتیازات منطقه آزاد دوغارون برای فعالین اقتصادی فاز اول عملیات اجرایی منطقه آزاد دوغارون در وسعت 257 هکتار طراحی شده است.

پوراحمدی گفت: فضای مربوطه براساس استاندارهای مدرن و روز دنیا با بهره‌گیری از همه جوانب محیطی و آب و هوا منضم به پیوست امنیتی انتظامی محصور می‌شود. 

وی افزود: دروازده‌های ورودی و خروجی به منطقه آزاد دوغارون با الگو برداری از کشورهای توسعه یافته و معماری ایرانی اسلامی به نحوی طراحی شده است که در آن پنجره واحد مدیریت خدمات مستقر و کلیه تشریفات ورود و خروج کالا در مبادی ورودی عملیاتی خواهد شد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد دوغارون گفت: در فاز اول اجرایی ضمن جانمایی، بخش مهمی از پهنه‌بندی به ایجاد فضایی تولیدی و شهرک صنعتی و معدنی مشترک با کشور همسایه افغانستان و صنایع بسته‌بندی و فراوری در نظر گرفته شده است. 

پوراحمدی گفت: به علاوه شهر لجستیک اعم از بارانداز، تخلیه بارگیری، تی پارک  و خدمات رفاهی، گردشگری، اداری و تجاری و مرکز مبادلات پولی، بانکی که پیش بینی می‌شود هرسال متناسب با توسعه منطقه و سرمایه‌گذاری در مرحله اول 100نفر مشغول به کار شوند و در اجرای فاز اول حدود 800 نفر به صورت مستقیم و به صورت غیر مستقیم روزانه 20هزار نفر در منطقه مشغول به کار و فعالیت خواهند شد. 

وی خاطرنشان کرد: طراحی فاز اول برپایه اشتغال پایدار با رویکرد تامین منافع جوامع محلی سرمایه‌گذاری خارجی با محوریت تولید و صادرات در نظر گرفته شده است.
مدیر اجرایی منطقه ازاد دوغارون گفت: منطقه آزاد دوغارون در مقایسه با سایر سازمان‌های مناطق برتری ویژه دارد، که مهمترین ویژگی آن خارج از سکنه بودن این منطقه است.
پوراحمدی افزود: باتوجه به حجم صادرات به کشور افغانستان، تراز تجاری مثبت دارد که اگر محصور هم شود شرایط معافیت مالیات برارزش افزوده موضوع ماده 10 قانون مالیات برارزش افزوده در این منطقه برقرار خواهدشد.  
 
وی ادامه داد: علاوه بر مزایای معافیت 20 سال از مالیات بردرآمد و دارایی و معافیت حقوق ورودی معافیت از روادید برای ابتاع خارجی و قانون کار و تامین اجتماعی همچنین اختیار واگذاری زمین به قیمت تمام شده، صدور مجوز فعالیت اقتصادی توسط سازمان منطقه و دسترسی به کشورهای بازارهای جهانی بخشی از امتیازات سرمایه گذاری در منطقه آزاد در نظر گرفت.

فرماندار تایباد در این دیدار گفت: بزرگترین ویژگی منطقه آزاد مدیریت واحد و یکپارچه است و سایر مدیریت‌های شهرستان با منطقه آزاد همه گونه همکاری و همیاری را با مدیرت منطقه آزاد دارند.  
مهدی شیردل افزود: مزیت ایجاد منطقه آزاد دوغارون علاوه بر رونق اقتصادی درآمدهای سازمان منطقه صرف زیرساخت و کمک به نواحی همجوار و محرومیت زدایی و توسعه برنامه فرهنگی در منطقه خواهد شد. 

شیردل گفت: توصیه می‌کنم مردم شهر و استان با تشکیل شرکت‌های تعاونی و شرکت‌های سهام عام و یا سایر شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این ظرفیت اقتصادی بوجود آمده در دولت سیزدهم استفاده نمایند و این آمادگی وجود دارد کلیه ضرفیت‌های موجود در اختیار کسب و کار و رونق اقتصادی خانواده و بنگاهای اقتصادی در مقیاس کوچک قرار گیرد.
وی افزود: طرح فاز اول عملیات اجرایی در اولین جلسه کمیته مرزی و شورای تامین با حضور کلیه دستگاه‌های اجرایی و امنیتی اتظامی بررسی و و تائید نهایی قرار می‌گیرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :