70 اثر در نخستین جشنواره سراسری قصه‌های جزیره تیتوک داوری شد

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره تیتوک، از چاپ کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» که گزیده‌ای از قصه‌های روایی این جزیره است، خبر داد.

به گزارش فرینا، ایرج اعتمادی در نشست خبری اولین جشنواره سراسری قصه‌های جزیره تیتوک، اظهار داشت: کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» در 200 صفحه و 25 اثر، به عنوان گزیده قصه‌های روایی جزیره ارزشمندترین خروجی جشنواره تیتوک است که در دست چاپ قرار دارد.
اعتمادی گفت: جشنواره تیتوک در 5 بخش شامل سفر خاطره، داستان کوتاه، قصه‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم، طراحی و به شکل سراسری با موضوعیت قشم با حضور علاقمندان از نقاط مختلف کشور برگزار شد و برای هر یک از این بخش‌ها برای بررسی‌های دقیق، داوری ویژه در نظر گرفته شد.
وی با تاکید بر اینکه بخش نوجوان هم در این جشنواره با رویکرد همان پنج بخش اضافه شد، افزود: داوری این جشنواره برعهده شش داور بود و امتیازی هم برای هیات برگزارکننده و دبیر جشنواره در نظر گرفته شده بود. 
دبیر جشنواره سراسری قصه های جزیره تیتوک تصریح کرد: امتیازدهی به آثار این جشنواره در هر بخش دارای معیارهای خاصی مانند رعایت اصول سفرنامه نویسی، محتوا و مضمون، جذابیت و بدیع بودن، نکات نگارشی بود.
اعتمادی همچنین اعلام کرد: در بخش قصه‌های عامیانه، اصالت قشمی بودن قصه و محتوا و مضمون هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.
به گفته وی، برای بخش گویشی قصه‌ها، هم زبان فارسی و هم گویش قشمی قابل قبول بود اما اگر اثری تنها با زبان فارسی ارائه می‌شد، مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت.
دبیر جشنواره سراسری قصه های جزیره تیتوک یادآور شد: علیرغم سختی ها در مسیر تولید اثر و محتوا، 70 اثر به این جشنواره راه یافت که در همه بخش‌ها وصول شده و امتیاز ما برای نوجوانان این بود که آنان را آزاد گذاشتیم تا در هر کدام از 5 بخش اعلام شده بتوانند شرکت کنند.
اعتمادی، گفت: از 70 اثر ارسال شده، 16 مورد به بخش نوجوان مربوط می‌شود و سه برگزیده در بخش نوجوان داریم و از سایر نوجوان دیگر هم با هدف تشویق و اندیشه افزایی، تقدیر خواهد شد.
وی با اعلام اینکه در این جشنواره آثاری از علاقمندان تهرانی، اصفهانی، مشهدی، نقاط مختلف استان هرمزگان به ویژه جزیره قشم داشتیم، ادامه داد: بسیار خرسندیم که افراد خارج از استان نگاه ویژه‌ای به موضوعات فرهنگی قشم دارند.
بنا به این گزارش، اختتامیه جشنواره تیتوک قرار است در نیمه نخست ماه مبارک رمضان با معرفی برترین‌ها و اهدای هدایا برگزار شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :