اکران مستند «روایت طرب انگیز طرب» در موزه ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از اکران اختصاصی مستند «روایت طرب انگیز طرب» به همراه نقد و بررسی فیلم و رونمایی از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در سواحل هرمزگان و خلیج فارس» در حاشیه نشست اعضای شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم، تعدادی پژوهشگران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و علاقمندان به موسیقی نواحی و آیینی خبر داد.

به گزارش فرینا، سجاد اشگرف با اعلام این خبر بیان داشت: این مستند و کتاب ارزشمند پژوهشی، روایتی از پیرامون قصه هم‌پیوندی ساز جهانی عود، سبک موسیقی طرب و میراث مشترک تمدنی دریاپایه است.
اشگرف ادامه داد: این محصول پژوهشی و سینمایی محصول پلتفرم رسانه ای «دریانما» SeeSeaTV عضو شبکه همیاران ژئوپارک جهانی یونسکو جزیره قشم است که نتیجه 20 سال پژوهش میدانی، کتابخانه ای و گفتگوها و مصاحبه های پژوهشی حجت حاجی زاده، پژوهشگر هرمزگانی است و به مناسبت یک‌سالگی ثبت ساز عود در میراث ناملموس یونسکو به عنوان هجدهمین عنصر ثبتی ایران در فهرست جهانی، در پاییز سال 1402 آماده نمایش شده است.
وی یادآور شد: مستند «روایت طرب انگیز طرب» روایت تصویری شاد و آهنگین که در قالب یک مستند 60 دقیقه ای، شنیدن و دیدن خواهید کرد، اقتباسی است از کتاب «شناختنامه ساز ایرانی عود در خلیج فارس و هرمزگان» اثر حجت حاجی زاده، پژوهشگر هرمزگانی حوزه موسیقی (محصول انتشارات پر سرخ، چاپ اول، پاییز 1402، جزیره قشم) است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم خاطرنشان ساخت: این اثر پژوهشی، شامل روایت هایی کمتر بازگو شده از تعاملات فرهنگی و هنری ساحل نشینان منطقه تمدنی دریایی ایران و خاورمیانه تا شرق آفریقا، شامل قصه های شنیدنی و جذاب از سرگذشت ژانر موسیقایی محبوب «طرب» از کرانه خلیج فارس تا سواحل دوردست اقیانوس هند، یمن و زنگبار است.
بنابراین گزارش، «موسیقی طرب» با نقش آفرینی محوری «ساز عود» به عنوان یک میراث مشترک بینافرهنگی در جهان، از سپیده دم تاریخ تاکنون، پاینده و زاینده به حیات خود ادامه می دهد.
خوشبختانه «هنر ساختن و نواختن ساز عود» به تاریخ 9 آذرماه 1401 خورشیدی در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت شد. همین اتفاق، انگیزه ای شد برای سازندگان این فیلم مستند که هم‌پیوندی عود را با موسیقی طرب و میراث تمدنی دریانوردی، در قالب معرفی چهره های شاخص این سبک موسیقی و خرده داستان های اجتماعی ـ تاریخی، برای مخاطبان علاقه‌مند به موضوعات هویتی و تمدنی دریاپایه، روایتگری کنند.
عوامل سازنده این فیلم شامل موارد زیر است:
▪️ تهیه کننده: مهدی ده دار
▪️کارگردان و تدوین: فرشید ایران پرست
▪️پژوهشگر، نویسنده و راوی: حجت حاجی زاده
▪️صدابردار و پشتیبانی فنی: علی ابوالقاسمی
▪️طراح گرافیک: نوید فلاحت

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :