منطقه آزاد انزلی در صدر جذب سرمایه‌گذاری خارجی گیلان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/69330
ساعت 11:32 يکشنبه 13 خرداد 1403
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر 22 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در هفت شهرستان گیلان فعال است، گفت: عمده فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی استان صنعتی است.

به گزارش فرینا، علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان از ابتدای سال 1383 تا پایان سال 1402 را حدود 2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون حدود 600 میلیون دلار جذب شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 22 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی از 15 کشور در هفت شهرستان گیلان فعال است، افزود: عمده فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی استان صنعتی بوده و غالباً در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مستقر هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان سرمایه‌گذاری مصوب استان در سال 1402، برای هشت طرح را 154 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: استان از حیث ارزش سرمایه‌گذاری مصوب رتبه 12 را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته نوروزی، در سال 1403 حدوداً یک‌میلیون و 133 هزار دلار در استان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است.

وی با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به ارائه 77 عنوان فرصت سرمایه‌گذاری با سرمایه موردنیاز یک هزار و 413 میلیون یورو بوده، خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها مشتمل بر 26 فرصت در حوزه خدمات، 31 فرصت در حوزه صنعت، 9 فرصت در حوزه کشاورزی، 9 فرصت در حوزه زیرساخت و ساختمان‌سازی و دو فرصت در حوزه تأمین آب، برق و گاز در 11 شهرستان بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه به سبب جذابیت‌ها و مشوق‌های منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی، 14 فرصت سرمایه‌گذاری از این منطقه به‌عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری حائز اولویت استان معرفی‌شده، تصریح کرد: بنا بر تصمیمات متخذه در ستاد سرمایه‌گذاری استان، 10 فرصت اولویت‌دار بر روی عرصه‌های ملی در سه زیر بخش گردشگری، زراعت چوب و شیلات به‌عنوان فرصت‌های حائز اولویت سال 1403، به‌صورت ویژه قابلیت عرضه به متقاضیان سرمایه‌گذاری را دارد.

نوروزی با اشاره به معرفی عرصه‌های بلامعارض مستعد سرمایه‌گذاری و متعاقب آن صدور مجوز بی‌نام و واگذاری عرصه‌های دارای مجوز به سرمایه‌گذاران در گیلان نیز گفت: طبق آخرین آمار تعداد 454 عرصه دولتی در استان شناسایی‌شده که 413 عرصه مستعد قابل‌واگذاری هستند و همچنین از 234 مجوز بی‌نام صادرشده بر عرصه‌های شناسایی‌شده، 204 مجوز قابل‌ارائه به سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان اینکه در گیلان از ابتدای مردادماه سال 1401 تا پایان اردیبهشت 1403.143 هزار فقره درخواست در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت‌شده، گفت: از این تعداد 102 هزار فقره مجوز صادرشده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، 72 درصد درخواست‌های ثبت‌شده منجر به صدور مجوز شده است که 62 درصد آنان ثبت محور بوده و طی سه روز صادرشده‌اند.

نوروزی با اذعان به اینکه از بهمن‌ماه سال 1402، در استان گیلان 43 هزار مجوز قدیمی یا کاغذی شناسه یکتا دریافت کرده و الکترونیکی شده‌اند، خاطرنشان کرد: استان گیلان از این حیث یکی از استان‌های پیشرو در کشور بوده و رتبه استان در تبدیل مجوزها در ردیف سوم کشور است.

شناسه خبری: 69330

آخرین اخبار

پروانه بهره‌برداری شش منطقه ویژه اقتصادی صادر شد + تصاویر
میزبانی از 36 هزار زائر افغانستانی توسط منطقه آزاد دوغارون
سرمایه‌گذاری 6000 میلیاردی انزلی در چهارماهه امسال/ رشد 350درصدی نسبت بمدت مشابه 1402
بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی 11 پروژه با سرمایه‌گذاری 67 همتی در «انزلی»
تبدیل وضعیت مشمولان قانون ایثارگری شاغل در سازمان منطقه آزاد اروند

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو