شهرک سینمایی ماکو، فرصتی برای تبادل فرهنگ ایرانی با همسایگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/69388
ساعت 14:28 سه شنبه 22 خرداد 1403
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو: در این شهرک 10 هکتاری، دو سوله 500 متری با تمامی امکانات مورد نیاز گروه های فیلمبرداری تجهیز می‌شود و مضاف بر آن ساختمان‌های اداری مورد نیاز تیم های تولید و تهیه کنندگان و اسکان عوامل نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو،‌ «حسین گروسی» در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا با اشاره به پروژه شهرک سینمایی «شهدای منطقه آزاد ماکو» گفت: ما زمان بسیاری بود که به دنبال افتتاح یک شهرک سینمایی در منطقه آزاد تجاری ماکو بودیم. شهرکی به مساحت تقریبی 10 هکتار که شاید این مساحت افزایش پیدا کند؛ همانطور که آگاه هستید هزینه فیلمبرداری در کشورهای مجاور بسیار بالا و سرسام‌آور است. ما می‌توانیم پذیرای هنرمندان داخلی و خارجی‌ در این مجموعه باشیم که جنبه‌ بین‌المللی داشته و تبادل فرهنگ و هنر نیز صورت گیرد.  به عبارتی یک شهرک سینمایی بین‌المللی چند منظوره با استانداردهای جهانی داشته باشیم.

او در ادامه در خصوص فراهم بودن امکانات رفت و آمد به این شهرک سینمایی افزود: برای ورود و خروج به این منطقه نیازی به ویزا نیست و گروه‌های فیلمساز همسایه با اتومبیل نیز می‌توانند در این شهرک سینمایی حضور پیدا کنند. به‌خاطر تجمیع امکانات و مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تولید در شهرک سینمایی ماکو، باعث صرفه جویی در وقت هنرمندان شده و برای تهیه‌کنندگان شرایط مناسبی فراهم می‌گردد و همه این موارد برای فیلمساز داخلی و خارجی مهم و سبب علاقمندی است.

گروسی در ادامه اظهار داشت: ما در منطقه آزاد ماکو آثار تاریخی قابل توجهی نیز داریم که به عنوان لوکیشن برای فیلمسازان ژانر تاریخی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال سریال «جیران» به کارگردانی «حسن فتحی» از تعدادی از همین لوکیشن‌های تاریخی موجود در منطقه ماکو بهره برد و به عنوان شمایی از معماری گرجستان مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به این آثار و مناطق بکر، بخشی از نیازهای فیلمسازان عزیز رفع می‌شود.

جای این شهرک سینمایی در کشور ما خالی است

او در خصوص امکانات فیلمبرداری شهرک «شهدای منطقه آزاد ماکو» به صبا گفت: در این شهرک 10 هکتاری، دو سوله 500 متری با تمامی امکانات مورد نیاز گروه های فیلمبرداری تجهیز می شود و مضاف بر آن ساختمان‌های اداری مورد نیاز تیم های تولید و تهیه کنندگان محترم و اسکان عوامل در نظر گرفته شده است. امکانات تفریحی نیز در این شهرک در نظر گرفته شده مواردی چون: باشگاه سوارکاری، زمین تنیس، زمین فوتسال و استخر سرپوشیده و قایق سواری و ماهیگیری نیز پیش بینی شده است که به‌حمدالله با کمک دولت خدمتگزار و و سرمایه‌گذاران عزیز محیا خواهد شد. این امکانات تفریحی و توریستی می‌تواند برای عموم هموطنان و خانواده‌های عزیز هم مورد استفاده باشد و آنها هم در کنار ستارگان سینما به تفریح بپردازند. دسترسی به فرودگاه مطلوب ماکو نیز مهیا است و فاصله چندانی با شهرک سینمایی ندارد ضمن آن که امکانات و هتل‌های ماکو هم در دسترس گروه‌های سینمایی خواهد بود.

گروسی در خصوص نیاز سینمای ایران به این شهرک سینمایی افزود: به نظرم جای این شهرک سینمایی در کشور ما خالی است و می‌تواند در کنار باقی شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد ماکو، به توریسم فرهنگی هنری و صنعت سینما کمک شایانی نماید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص همکاری با وزرات ارشاد در این شهرک گفت: ما جلساتی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم و با استقبال «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر محترم فرهنگ رو به رو شدیم. بنا بر این شد که بتوانیم با کمک این وزارتخانه و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این لوکیشن‌ها را محیا و ایجاد کنیم. امیدواریم که ریاست سازمان صداوسیما آقای «پیمان جبلی» هم به یاری سازمان منطقه آزاد ماکو بیایید تا پروژه شهرک سینمایی شهدای منطقه آزاد ماکو حرفه‌ای‌تر به پیش رود.

این زمین به مساحت 10 هکتار جنب دریاچه سد رود ارس قرار دارد که منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و از لحاظ بصری استثنایی است. کافی است قاب دوربین بچرخد و این مناظر بکر را ثبت کند. در فاز اول این پروژه 2000 متر محوطه دکور تاریخی تعبیه شده است که با معماری تاریخی آذربایجان عزیز است. این معماری تاریخی، هویت معماری مشترک میان مرزهای کشورهای همسایه است که زمانی این خطه پهناور سراسر مشترک و یکپارچه ایران بزرگ بود. دو سوله‌ مجزا با سقف قوسی که هرکدام حدود 500 متر مساحت دارد مجهز به امکانات فیلمبرداری چون زیر ساخت‌های نورپردازی، پرده سبز کروماکی، وال‌های تصویری، لوازم حرکتی کرین و فضایی آگوستیک است.

به گزارش صبا، منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایٔی منطبق بر شهرستانهای ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان می باشد که در منتهی الیه شمال غربی کشور واقع شده و حدود 75 درصد مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان (خودمختار نخجوان) واقع شده و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با کشور جمهوری آذربایجان 140 کیلومتر و با کشور ترکیه 130 کیلومتر است. منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان ، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا می باشد. و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور است. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین ودریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.

شناسه خبری: 69388

آخرین اخبار

فیلم/ مزیت رقابتی مناطق آزاد ایران نسبت به سایر کشورها
فیلم/ دیپلماسی فعال اقتصادی اینبار در همایش اعیان نجف اشرف
فیلم/ سوت قطار رشت - کاسپین به صدا درآمد
فیلم/ ماکو سرزمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری
راه‌آهن رشت کاسپین به بهره‌برداری رسید

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو