افتتاح یادگار شهید جمهور در گیلان؛

راه‌آهن رشت کاسپین به بهره‌برداری رسید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/69446
ساعت 13:43 پنج‌شنبه 31 خرداد 1403
سوت قطار راه‌آهن رشت کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به یاد شهید جمهور و با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، اسدالله عباسی، استاندار گیلان و آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و محمد صفری، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صدا درآمد.

به گزارش فرینا؛ صبح امروز (پنجشنبه) و‌ در جریان سفر محمد مخبر، سرپرست ریاست‌ جمهوری به گیلان و با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، نماینده ویژه‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و به یاد شهید جمهور در محدوده منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

پروژه راه آهن رشت - انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفاء کند.

باتوجه به اهمیت و ضرورت احداث این خط آهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال 97 آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ماه 1402 به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور 95 درصد بود، قطعه 6 این پروژه عملیات زیرسازی (17 کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و 68 دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی 100 درصدی داشت.

قطعه هفت هم عملیات زیرسازی 18 کیلومتر عملیات خاکی 9 دهنه پل و 161 دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار (خمام) هم 93درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.

طول این خط آهن 37 کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به 40 کیلومتر می‌رسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی 23 هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه آهن رشت - کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا 30 هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن 60 هزار میلیارد ریال است.

این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول 27.7 کیلومتر و 2 خطه به طول 9.3 کیلومتر (25.3 کیلومتر رشت- پیربازار تا بندر کاسپین 9.7 کیلومتر و داخل بندر 2 کیلومتر) است.

شناسه خبری: 69446

آخرین اخبار

دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا
گفتگوی اختصاصی صبح آمل با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی