افتتاح یادگار شهید جمهور در گیلان؛

راه‌آهن رشت کاسپین به بهره‌برداری رسید

لینک کوتاه: freena.ir/detail/69446
ساعت 13:43 پنج‌شنبه 31 خرداد 1403
سوت قطار راه‌آهن رشت کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب به یاد شهید جمهور و با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، اسدالله عباسی، استاندار گیلان و آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و محمد صفری، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صدا درآمد.

به گزارش فرینا؛ صبح امروز (پنجشنبه) و‌ در جریان سفر محمد مخبر، سرپرست ریاست‌ جمهوری به گیلان و با حضور اسدالله عباسی استاندار گیلان، مهراد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، نماینده ویژه‌ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و به یاد شهید جمهور در محدوده منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.

پروژه راه آهن رشت - انزلی بعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب از پروژه‌های راهبردی و مهم کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای فدراتیو روسیه و جمهوری‌های قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفاء کند.

باتوجه به اهمیت و ضرورت احداث این خط آهن برای اقتصاد کشور پیش از دولت سیزدهم پروژه پیشرفت چندانی نداشت و در دولت مردمی سیزدهم تکمیل و به انجام رسید.

عملیات اجرایی ساخت راه‌آهن رشت کاسپین از سال 97 آغاز و پیشرفت کلی این پروژه تا نیمه بهمن ماه 1402 به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور 95 درصد بود، قطعه 6 این پروژه عملیات زیرسازی (17 کیلومتر عملیات خاکی هشت دهنه پل و 68 دهنه آبرو) دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصد و عملیات روسازی نیز پیشرفت فیزیکی 100 درصدی داشت.

قطعه هفت هم عملیات زیرسازی 18 کیلومتر عملیات خاکی 9 دهنه پل و 161 دهنه آبرو انجام شد و ایستگاه راه آهن پیربازار (خمام) هم 93درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.

طول این خط آهن 37 کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به 40 کیلومتر می‌رسد و اعتبار هزینه شده برای احداث این مسیر ریلی 23 هزار میلیارد ریال است و با تکمیل و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیت کشور یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین راه‌گذرها یا کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی (کریدورشمال - جنوب) پس از سال‌ها فعال می‌شود.

برای اجرای راه آهن رشت - کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی دریا به دریا 30 هزار میلیارد ریال هزینه شد و ارزش روز آن 60 هزار میلیارد ریال است.

این پروژه دارای خطوط یک خطه به طول 27.7 کیلومتر و 2 خطه به طول 9.3 کیلومتر (25.3 کیلومتر رشت- پیربازار تا بندر کاسپین 9.7 کیلومتر و داخل بندر 2 کیلومتر) است.

شناسه خبری: 69446

آخرین اخبار

فیلم/ «برچیدن مدارس کانکسی»؛ روایت مسئولیت اجتماعی ماکو در دولت سیزدهم
فیلم/ نخستین محموله ترانزیتی از مسیر ریلی بندر کاسپین بارگیری شد
«نصاب جدید خدمت»؛ گزارش عملکرد 33 ماهه دولت سیزدهم در مناطق آزاد
فیلم/ تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری با طراحی 1000 بسته اقتصادی
اختصاص 760 قطعه زمین آموزشی، درمانی و فرهنگی در دولت سیزدهم

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو