منطقه ويژه پتروشيمي ميزبان کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري خوزستان شد

هيجدهمين نشست کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان خوزستان به ميزباني سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي برگزار شد.
به گزارش بنا (bena) هيجدهمين نشست کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان خوزستان با حضور استاندار و معاونين وي، امام جمعه ماهشهر، نماينده ماهشهر در مجلس شوراي اسلامي و فرماندار شهرستان بندرماهشهر، مديران کل ادارات و نهادهاي مختلف، مديران صنايع پتروشيمي و سرمايه گذاران به ميزباني سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در تالار آفرينش اين منطقه برگزار شد.

دستور کار اين جلسه به دو بخش مجزا تقسيم و شرکت کنندگان ضمن پيگيري دستور کار عادي کارگروه، به بررسي و تحليل ايجاد طرحهاي پايين دستي پتروشيمي و جذب سرمايه گذاري و حمايت استاني در خصوص صنايع اشتغال زا و پايين دستي پتروشيمي پرداختند.

خوزستان فقط نفت و نخل نيست


استاندار خوزستان استان عملکرد 5 ماهه کارگروه شناسايي فرصتهاي سرمايه گذاري را موجب باز شدن دروازه جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي براي استان خوزستان دانست و گفت: تا پيش از اين خوزستان را فقط به نفت و نخل مي شناختند در صورتي که اينطور نيست بلکه خوزستان داراي ظرفيتهاي توليد و پتانسيلهاي بسيار ارزشمند براي سرمايه گذاري دارد.

وي در ادامه با اشاره به جهش سرمايه گذاريهاي انجام شده طي سه سال گذشته در زمينه نيروگاهي برق، پروژه هاي آبرساني، راه سازي و بنادر، مهمترين عوامل اين رشد را توسعه زير ساختها، شناسايي پتانسيل ها و افزايش امنيت منطقه دانست و اظهار کرد: ما مي بايست بين کليه نقاط داراي پتانسيل سرمايه گذاري همچون منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، منطقه آزاد اروند، بنادر و کشترياني را ساماندهي نماييم و با هماهنگي بين قسمتهاي مختلف از تمامي ظرفيتهاي آنها استفاده نماييم.

دکتر حجازي، استان خوزستان را به عنوان استان اول کشور در زمينه جذبه سرمايه اعلام کرد و افزود: فعاليتهاي زيادي در زمينه توسعه سرمايه گذاري در دستور کار قرار گرفته که مي بايست به مرحله اجرا درآيد تا بستر را براي برگزاري يک همايش بين المللي مهيا نماييم.

صنايع پتروشيمي، دُر گرانبها و غريب ماهشهر


مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي با ذکر اين نکته که در منطقه ويژه، صنايع بالادست به ظرفيت نهايي خود رسيده است و اشباع شده است، رفع مشکل اشتغال شهرستان ماهشهر و شهرستانهاي اطراف و حتي استان را در استفاده از تمامي امکانات و ظرفيتهاي صنايع پتروشيمي در منطقه ماهشهر دانست و افزود: 68 کشور از اقصي نقاط دنيا محصولات توليد شده در اين منطقه را خريداري نموده و با بکارگيري آنها در صنايع مکمل و صنايع پايين دستي، و علاوه بر اشتغالزايي بالا، ارزش افزوده بسيار بالاتري را براي آنها به ارمغان مي آورد.

وي با اشاره به اينکه به ازاي هر شغل در صنايع بالادست 14 شغل در صنايع پايين دست ايجاد خواهد شد، گفت: تجربه 50 ساله ما در استان خوزستان نشان داده است که مادامي که در احداث و ايجاد صنايع پايين دست اقدام موثري صورت نپذيرد، صنايع بالادست اعم از فولاد، کشت نيشکر و پتروشيمي به دليل ماهيت کاري آنها نخواهند توانست جوابگوي مشکل اشتغال استان باشند.

يزداني، اعلام کرد که در سال جاري با راه اندازي پروژه هاي اروند، LD امير کبير و NF3 بندرامام، 5 و نيم ميليون تن به ظرفيت توليد منطقه ويه اقتصادي پتروشيمي افزوده خواهد شد.

وي به استاندار استان خوزستان پيشنهاد کرد که مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي و آزاد اروند ميتوانند مکمل يکديگر باشند و اعلام آمادگي کرد که منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي به صورت پشتيباني کننده منطقه آزاد اروند عمل نمايد.

فرماندار شهرستان بندرماهشهر، ضمن معرفي اوضاع اقتصادي و موقعيتهاي صنعتي، تجاري، بندري و دانشگاهي شهرستان بندرماهشهر، در حضور استاندار به بيان موانع و مشکلات موجود در اين شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در ابتداي انقلاب اسلامي ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي کشور 3 ميليون تن بوده و اين رقم در پايان سال 1388به 46 ميليون تن رسيده و براساس برنامه ريزي انجام شده تا پايان سال 1394 اين رقم به 100 ميليون تن برسد.

پتروشيمي منطقه ويژه ماهشهر، پتانسيل غير قابل رقابت براي جهان در توسعه صنايع پايين دستي


در ادامه محتشمي پور، مدير دفتر توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي با اشاره به مناطق ويژه اقتصادي پتروشيمي و پارس به عنوان 2 نقطه اي که در دنيا داراي پتانسيلي غير قابل رقابت براي توسعه صنايع پايين دستي پتروشيمي هستند، گفت: ماهشهر به دليل وجود زير ساختهاي مناسب، آب و خوراک، براي احداث صنايع پايين دستي پتروشيمي به مراتب موقعيت بهتري نسبت به عسلويه دارد.

وي افزود: وجود قوانين نامناسب حمايت از صادرات باعث شده است که علي رغم وجود خوراک مناسب صنايع پايين دست در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، علاقمندي براي فروش اين خوراک به صنايع داخلي وجود ندارد که اميد است با حمايت مسئولين و تلاشهاي برنامه ريزي شده به زودي اين موانع از پيش پاي اين صنعت برداشته شود.

پس از آن روشن نيا، سرپرست بازار مواد شيميايي و الفين پتروشيمي، نيز با ارائه و مقايسه آمار و اطلاعات مربوط به ميزان توليد و صادرات ايران و جهان در زمينه پتروشيمي و جايگاه اين صنعت در خاورميانه و جهان، از رشد قابل توجه اين صنعت در 10 سال گذشته خبر داد و اظهار اميدواري کرد که پتروشيمي سرمايه هاي لازم جهت احداث 66 پروژه ميان دستي و پايين دستي آماده شده در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي را جذب کند.

توان اشتغالزايي استان 86 هزار فرصت شغلي است


اعضاي کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان، پس از استماع گزارش دبير کارگروه از شرح آخرين اقدامات پيرامون عملکرد دستگاههاي اجرايي در خصوص فرصتهاي شغلي تعهد شده، استاندار استان خوزستان و اعضاي کارگروه با حضور صاحبان طرحهايي که در اجراي طرح خود با مشکلاتي برخورد نموده بودند به بحث و بررسي جهت حل مشکلات اين طرحها پرداختند.

سيد منوچهر سيد جلالي در بيان اشتغال تعهد شده دستگاههاي اجرايي استان در سه ماهه اول سال 1389 گفت: در جلسه اي که با حضور معاون اول رئيس جمهور، استانداران و مديران کل دستگاههاي اجرايي کشور در وزارت کشور برگزار شده بود اعلام شد، کليه استانداران متعهد شدند که 1001 ميليون و 100 هزار فرصت شغلي در سطح کشور ايجاد نمايند و از اين ميان دستگاههاي اجرايي استان خوزستان متعهد به ايجاد نزديک به 82 هزار فرصت شغلي در سطح استان شدند.

وي افزود: توان اشتغال زائي استان را براساس اعلام دستگاههاي اجرايي 86 هزار شغل اعلام کرد و اين رقم 4 هزار بالاتر از تعهد استان مي باشد.

دبير کارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان خوزستان آمار تفکيکي تعهدات بخشهاي مختلف شغلي را چنين بيان کرد: از 86759 فرصت تعهد شده استان در بخش صنعت 37258 فرصت، در بخش خدمات 26655 فرصت، کشاورزي 12846 فرصت و صندوق مهر امام رضا در سه بخش ياد شده مجموعاً 10000 فرصت را تعهد به ايجاد نموده اند.

وي تعداد فرصت شغلي محقق شده را در سه ماهه اول حدود 26 درصد تعهد استان اعلام کرد و در ادامه کارگروه به بررسي عملکرد بانکها در دوهفته گذشته پرداخت و اعلام کرد: تعداد طرحهاي مربوط به بنگاههاي زودبازده و تاييد شده در بانکهاي استان طي 2 هفته گذشته 18 طرح بوده و طي آن 79 فرصت شغلي ايجاد شده است.

در ادامه عامري گلستان، معاون برنامه ريزي استاندار به بررسي و پيگيري مسائل مربوط به بانکها و تعهدات آنها پرداخت و مصوبات لازم جهت تسهيل در امر اشتغال زائي در سطح استان را به تصويب کارگروه رساند.202
امتیاز به خبر :