طاعتی مقدم در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین:
مصطفی طاعتی مقدم، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم آغاز عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین با سرمایهگذاری بخش خصوصی که با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و استاندار گیلان برگزار شد؛ جذب حداکثری بار ترانزیتی و حرکت به سمت بنادر هوشمند را مهمترین برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه بندری اعلام و اظهار داشت: در شروع سال سرمایهگذاری برای تولید؛ تکمیل حلقههای زیرساختی زنجیره ترانزیت، بهعنوان یک پیشنیاز حیاتی برای تسهیل و توسعه فرایندهای تولیدی در دستور کار این سازمان قرار گرفته موضوعی که در جریان شروع به کار، کارگو حمل بار هوایی از فرودگاه رشت به سمت روسیه و اوراسیا نیز شاهد بودیم.
به گزارش فرینا، طاعتی مقدم با قدردانی از تلاشهای مدیران سابق در مسیر احداث و بهرهبرداری از مجتمع بندری کاسپین اشارهای به مشکلات طی شده در مسیر ساخت این بندر بزرگ ایران در دریای کاسپین نموده و افزود: علیرغم همه مسائل، هم اکنون شش پست اسکله در این مجتمع بندری احداث و از تابستان سال جاری نیز به خط ریل سراسری کشور متصل شده است.
وی، در تشریح وجوه تمایز مجتمع بندری کاسپین، دارابودن بهترین آبخور برای تردد کشتیهای در حوضچه آرامش بندر، در میان بنادر دریای کاسپین را مهمترین مزیت آن اعلام نمود و گفت: بهمنظور جذب حداکثری بارهای ترانزیتی، و خدماترسانی به حملونقل صادرات - واردات کشورمان، تکمیل 9 پست از 16 پست اسکلههای باقیمانده مجتمع بندری از نخستین روز خدمت بنده؛ بهعنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان سابقه مذاکرات با شرکت مولدینگ؛ بهرهگیری این مجموعه از مدیران سابق سازمان بنادر و دریانوردی را زمینه تقویت، دقت و تسریع در فرایند احداث اسکله شماره چهار مجتمع بندری کاسپین ارزیابی و اظهار امیدواری نمود زمان تکمیل و بهرهبرداری اسکله کمتر از سه سال به طول کشیده و درعینحال مهمترین انتظار خود را احداث تجهیزات و امکانات پسکرانه بندری همزمان با ساخت اسکله، بیان کرد.
طاعتی مقدم افزود: باتوجهبه جایگاه منطقه آزاد انزلی در مناسبات کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پیگیریهای این سازمان برای جذب بار و کالاهای صادراتی و ترانزیتی، تسریع در تکمیل زیرساختهای مناسب، منجمله بهرهبرداری از اسکله شماره چهار حیاتی است.
وی در تشریح مشخصات اسکله شماره چهار چنین توضیح داد: اسکله در فضایی به مساحت 5.5 هکتار، دارای 20 هزار مترمربع انباری سرپوشیده، 13 هزار مترمربع انبارهای روباز، حدود 4 هزار مترمربع ابنیه اداری و... 5 هزار مترمربع نیز فضای عملیات بندری، است.
**با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، زمینه توسعه فعالیتهای سرمایهگذاری، تولیدی، بازرگانی فراهم شده است
سعید رحمتزاده پشتیری، رئیس فراکسیون مناطق آزاد و نماینده مردم صومعهسرا و نماینده معین مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی؛ نیز در این مراسم با اشاره به شروع کار حملونقل هوایی در فرودگاه رشت و آغاز عملیات احداث اسکله جدید توسط سازمان منطقه آزاد انزلی؛ گفت: با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، زمینه توسعه فعالیتهای سرمایهگذاری، تولیدی، بازرگانی فراهم شده است.
رحمتزاده با بیان آمادگی مجلس در قالب کمیسیون اقتصادی و فراکسیون مناطق آزاد برای همافزایی بهمنظور توسعه مناطق آزاد، بهویژه منطقه آزاد انزلی، افزود: مجلس شورای اسلامی در آغاز کار نشان داد دارای رویکرد جدیدی در تعامل با مناطق آزاد است؛ تصمیمی که سالها معطلمانده و اشکالات متعددی از سوی دستگاههای مختلف به آن وارد شده بود که با تصمیم خوب مجلس، شهرکهای صنعتی و مجموعه فرودگاهی به محدوده منطقه آزاد انزلی ملحق شد.
رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد در سایه مدیریت عالی استاندار، حمایت دبیر شورایعالی مناطق آزاد، و جدیت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، عملیات احداث این اسکله بندری، پیش از زمان تعریف شده، پایانیافته و به مردم گیلان تقدیم گردد.
گفتنی است مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی خود دارای 22 پست اسکله خواهد بود و از شش اسکله فعال کنونی، چهار پست اسکله توسط بخش خصوصی ساخته و مورد بهرهبرداری قرار گرفته، و دو اسکله دیگر از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی احداث شده؛ و کاربری اسکلههای موجود نیز مشتمل بر اسکله رو رو، دلفین و چهار اسکله کارگو است.