بعد از شروع کارگو در فرودگاه رشت،سازمان منطقه آزاد انزلی دیگر زیرساخت کریدور شمال جنوب را تکمیل می کند:
لینک کوتاه: freena.ir/detail/70954
ساعت 13:08
يکشنبه 10 فروردين 1404
در دهمین روز از نوروز 1404، با حضور رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هادی حق شناس استاندار گیلان، مصطفی طاعتی مقدم رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان، سعید رحمت زاده رییس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیران کل استانی؛ عملیات احداث هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین، به صورت رسمی آغاز شد.
به گزارش فرینا، براین اساس یک روز پس از شروع به کار حمل و نقل هوایی در فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت، که تکمیل کننده تمام انواع ترانزیت کالا با محوریت منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدورهای بینالمللی و توسعه روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می شود؛ کلنگ ساخت اسکله شماره چهار، مجتمع بندری کاسپین، بر زمین نخستین منطقه آزاد شمال کشور زده شد.
از نکات جالب توجه ساخت هفتمین اسکله مجتمع بندری کاسپین این مهم است که پروژه مزبور در قالب یکی از طرح های سرمایه گذاری عرضه شده سازمان محقق یافته، که با مشارکت بخش خصوصی به صورت BOLT (ساخت،تجهیز،بهره برداری،اجاره و انتقال) احداث می شود.
بنابراین گزارش ارزش هزینه سرمایهگذاری محاسبه شده به روز این طرح 14 هزار میلیارد ریال است؛ که ظرف سه سال اسکله و پسکرانهای مشتمل بر انبارهای روباز و سرپوشیده چند منظوره، محوطه بارگیری کالا و....توسط شرکت سرمایهگذاری مولدینگ به اجرا در می آید.
لازم به ذکر است از مجموع شش اسکله فعال کنونی مجتمع بندری کاسپین، چهار اسکله توسط بخش خصوصی طی سالهای 94 تا 99 احداث گردیده، و دو اسکله دیگر از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی ساخته شده است. در عین حال از این تعداد اسکله فعال، پنج اسکله کارگو، یک اسکله دلفین و دیگری نیز اسکله رو رو می باشد که به خط ریل سراسری متصل است.
سازمان منطقه آزاد انزلی بعد از اجرای طرح ملی اتصال به خطوط ریلی داخلی که زمینه وصل شدن دریای شمالی به دریاهای جنوبی کشور، فعالسازی مسیر ریلی کریدور شمال جنوب و فرصت مناسبی برای توسعه روابط میان کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان، را فرآهم ساخته و پس از توسعه محدوده و الحاق فرودگاه رشت و شهرکهای صنعتی استان؛ با بهرهبرداری از فاز نخست ترانزیت هوایی و صادرات کالا به کشورهای اوراسیا و منطقه با سرمایهگذاری بخشخصوصی؛ در سال سرمایهگذاری برای تولید، با حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزههای ساخت و بهرهبرداری از زیرساختهای حمل و نقل هوایی،دریایی و ترکیبی؛ گام بلندی در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه دریا محور با تکیه بر توانمندیهای فعالین اقتصادی نموده تا زمینه لازم برای افزایش و تنوع بخشی به بازارها و سبد محصولات صادراتی استان و کشورمان؛ براساس مزایا و معافیتهای قانونی این منطقه آزاد و توافقنامه کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهیا گردد.