بندر بینالمللی کاوه در جزیره قشم قابلیت پذیرش کشتیهای نسل هفتم و ظرفیت پذیرش کشتیهای کانتینری تا 10 هزار TEU(واحد شمارش کانتینر) و کشتیهای تا وزن خشک 100 هزار تن را داراست و علاوه بر نقش تجاری - خدماتی خود به عنوان دهکده بار و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) از سهم قابل توجهی در توسعه عمومی جزیره قشم برخوردار است.
به گزارش فرینا، ساخت فاز اول این بندر در سال 1384 به پایان رسید و از سال 1385 توسط شرکت تأسیسات دریایی قشم مورد بهرهبرداری قرار گرفت. از سال 1390 نیز سازمان منطقه آزاد قشم با واگذاری بهرهبرداری به شرکت سرمایهگذاری و توسعه قشم، این بندر را بهصورت رسمی بهعنوان بندر کانتینری به ثبت رساند. اپراتوری بندر کاوه هماکنون بر عهده شرکت سیدولف قشم است که وظیفه تخلیه و بارگیری کالاها را برعهده دارد.
در فاز نخست این بندر، که بهعنوان نقطه آغازین پروژه راهبردی پل خلیج فارس نیز شناخته میشود، اسکلهای با طول 260 متر و عرض 31 متر احداث شده که دارای دو دلفین پهلوگیری به طول 290 متر است. عمق آبخور در پست شمالی این اسکله به 22 متر و در پست جنوبی به 17 متر میرسد.
این ویژگیها امکان پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت تا 100 هزار تن در پست شمالی و 40 هزار تن در پست جنوبی را فراهم کرده و بندر را آماده پذیرش محمولههای فله خشک و کانتینری در حوزه صادرات و واردات میکند.
با اجرای طرح توسعه بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر کاوه به بیش از دو میلیون TEU در سال خواهد رسید؛ ظرفیتی که این بندر را به پشتوانهای کلیدی برای شبکه لجستیک بنادر جنوب کشور تبدیل میکند.
مزیتهای رقابتی همچون بهرهمندی از قوانین مناطق آزاد، موقعیت ژئوپلیتیکی و دسترسی به کریدورهای بینالمللی، بندر شهید کاوه را به یکی از حلقههای حیاتی در زنجیره تأمین منطقهای و بینالمللی در مسیر کریدور شمال ـ جنوب بدل ساخته است.