معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه با هدف جذب بیشتر کالا در مسیر کریدور شمال جنوب، تعرفه های حمل و نقل ریلی کانتینرهای ترانزیتی مابین بنادر عباس و کاسپین، کاهش پیدا کرد، اظهار داشت: این اقدام که در راستای هم افزایی میان نهادهای ملی مرتبط با حوزه های ترانزیت کشور به اجرا درآمده، نقش مهمی در افزایش نقش و جایگاه کشورمان در معادلات ترانزیتی؛ حمل و نقل ریلی، و ترکیبی بینالمللی ایفا خواهد کرد.
به گزارش فرینا، میثم محمدینژاد با اشاره به همکاری و مساعدت هیأت مدیره شرکت راهآهن، در خصوص جزئیات تعرفههای جدید حمل و نقلی چنین توضیح داد: براین اساس به مدت سه ماه تعرفه حمل کانتینر 20 فوت از بندر کاسپین به بندرعباس و برعکس، با واگنهای ملکی شرکتهای ایرانی، 300 فرانک و برای کانتینرهای 40 و 45 فوت نیز این نرخ به 420 فرانک کاهش یافته است.
محمدینژاد، کاهش تعرفه اعمالی را در رقابت با دیگر مسیرهای ترانزیتی و ارائه این پیام به شبکه حمل و نقل جهانی اعلام کرد که عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت جایگاه کریدوری خود جدی بوده و این مهم از طریق کاهش هزینه ها و زمان حمل و نقل از مسیر کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اتصال مجتمع بندری کاسپین این منطقه به خطوط ریل سراسری تصریح کرد: در نتیجه نه تنها دریای کاسپین در شمال ایران به دریاها و بنادر جنوبی در دو دریای عمان و خلیج فارس متصل شده بلکه زمینه افزایش ظرفیتهای حمل و نقلی در مسیر کریدور شمال-جنوب و ظرفیتسازی برای انتقال کالا میان کشورهای حوزه اوراسیا، آسیای میانه و قفقاز با کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد شده است.
معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از زیرساختهای ایجادی، کاهش موانع حمل و نقلی، ارائه بستههای تشویقی ـ تخفیفی سازمان متبوع خود، و شرکت راهآهن؛ جهت تبدیل شدن این راهگذر به یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیتی، افزود: ترکیب حمل ریلی، دریایی و جادهای در این مسیر به افزایش درآمدهای ترانزیتی، کاهش وابستگی به مسیرهای جایگزین و ارتقای جایگاه ایران در زنجیره تامین جهانی منجر می شود.