سعید مقدم:

منطقه آزاد چابهار موتور محرک لجستیک شرق کشور است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/72011
ساعت 16:38 پنج‌شنبه 6 شهريور 1404
مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار، با اشاره به رشد چشمگیر شاخص‌های عملکردی این منطقه در پنج ماهه نخست سال 1404، چابهار را کانون اصلی لجستیک شرق کشور و حلقه حیاتی کریدور بین‌المللی شمال–جنوب معرفی کرد.

به گزارش فرینا، سعید مقدم، در حاشیه ششمین نمایشگاه لجستیک و صنایع وابسته کشور، اعلام کرد: منطقه آزاد چابهار با بهره‌گیری از موقعیت بی‌بدیل خود در مثلث طلایی ارتباطی کریدورهای جهانی و دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد، در حال تبدیل شدن به کانون اصلی لجستیک در شرق کشور است. مأموریت استراتژیک ما تبدیل چابهار به هاب چندمنظوره لجستیک است.

مقدم با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار تنها یک بندر نیست بلکه یک پلتفرم جامع خدمات تجاری–لجستیکی به شمار می‌رود، افزود: چهار رکن اصلی فعالیت‌های ما شامل ترانزیت برای کشورهای محصور در خشکی، ترانشیپ کالا، صادرات مجدد و ایجاد مراکز توزیع منطقه‌ای و همچنین پشتیبانی از واردات و صادرات پایدار ایران است. پتانسیل ذاتی چابهار این امکان را فراهم کرده که در هر چهار حوزه به طور همزمان پیشتاز باشیم.

وی در ادامه به آمار عملکرد پنج ماهه نخست سال 1404 اشاره کرد و گفت: در حوزه ترانزیت بین‌المللی رشد 350 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم که نشان‌دهنده اعتماد کامل فعالان اقتصادی به مسیر امن و مقرون‌به‌صرفه چابهار است.

مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار، تصریح کرد: در بخش ترانشیپ، رشد 210 درصدی ثبت شد و حجم آن به بیش از 300 هزار تن رسیده است.

 مقدم اضافه کرد: در حوزه صادرات، رشد 46 درصدی را تجربه کرده‌ایم که ثابت می‌کند چابهار علاوه بر نقش ترانزیتی، یک قطب تولید و صادرات نیز هست.

وی افزود: در حوزه واردات نیز روندی متعادل و پایدار وجود دارد که اهمیت چابهار در تأمین کالاهای اساسی و سرمایه‌ای کشور و همسایگان را نشان می‌دهد.

به گفته مدیر حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار، موفقیت‌های اخیر منطقه را نتیجه «برنامه‌ریزی یکپارچه، توسعه زیرساخت‌ها، شتاب‌بخشی به پروژه‌های کلان همچون اسکله و راه‌آهن، مقررات‌زدایی، تسهیل در ترخیص کالا و همچنین تعامل فعال با کشورهای همسایه» است.

مقدم تأکید کرد: چشم‌انداز ما تثبیت چابهار به عنوان کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر اتصال‌دهنده اقیانوس هند به بازارهای آسیای میانه، قفقاز و اروپا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان در احداث ترمینال‌های تخصصی، مراکز لجستیک پیشرفته و صنایع تبدیلی و تکمیلی، آینده‌ای را رقم بزنیم که در آن چابهار سهمی انکارناپذیر در زنجیره تأمین جهانی داشته باشد.

 

آخرین اخبار

دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا
گفتگوی اختصاصی صبح آمل با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی