مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس: 

اجرای نادرست قوانین بزرگ‌ترین مانع توسعه مناطق آزاد است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/72219
ساعت 17:32 پنج‌شنبه 27 شهريور 1404
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جایگاه برتر این منطقه در صنعت و گردشگری بر لزوم ایجاد نگرش مشترک ملی نسبت به مناطق آزاد و رفع موانع قانونی به‌ویژه مالیات بر ارزش افزوده تأکید کرد.

به گزارش فرینا، هادی مقدم‌زاده در نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس که با حضور نائب رئیس مجلس، رئیس و اعضای کمیسیون عمران، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن کشور برگزار شد با تشریح جایگاه ممتاز منطقه آزاد ارس، چالش‌های پیش‌روی توسعه این منطقه را تحلیل کرد.

مقدم‌زاده با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و زیرساختی، یکی از بهترین مناطق آزاد کشور محسوب می‌شود که در بسیاری از حوزه‌ها از جمله صنعت، کشت گلخانه‌ای و جذب گردشگر رتبه اول را در بین مناطق آزاد داراست.

وی، با برشمردن ظرفیت‌های منطقه افزود: منطقه آزاد ارس با دارا بودن 250 واحد صنعتی فعال و 170 واحد در حال ساخت، عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور را داراست. همچنین در حوزه کشاورزی با توجه به اقلیم و منابع آبی پایدار، ارس قطب فعالیت‌های کشاورزی شمال غرب کشور می باشد. در حوزه گردشگری نیز این منطقه با دارا بودن آثار ملی و جهانی ثبت‌شده و ژئوپارک جهانی ارس، از ظرفیت‌های منحصر به فردی برخوردار است. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه به تحلیل چالش‌های اساسی پرداخت و تأکید کرد: مشکل اصلی این است که قوانین مناطق آزاد یا اجرا نمی‌شود یا درست اجرا نمی‌شود. در بسیاری از موارد، قوانین سرزمین اصلی با نگاه‌های بخشی به مناطق تسری می‌یابد و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد.

مقدم‌زاده، یکی از مهم‌ترین موانع را قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: این قانون عملاً مانع بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد می‌شود. 

وی تاکید کرد: منطقه آزاد ارس هر سه شرط معافیت مالیات بر ارزش افزوده شامل محصور بودن، تراز تجاری مثبت و عدم تمرکز جمعیتی را داراست، ولی متأسفانه علیرغم پیگیری ها تاکنون این معافیت شامل ارس نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های ریلی گفت: ارزش و اهمیت اتصال ریلی کمتر از جاده‌ای نیست. امیدوارم هم‌راستا با تکمیل کریدور کلاله، ایجاد بستر ریلی نیز مورد توجه قرار گیرد تا این پروژه مهم عملیاتی شود.

آخرین اخبار

دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا
گفتگوی اختصاصی صبح آمل با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی