رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد:

دسترسی ایران به 20 درصد بازار جهانی با بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار-زاهدان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/72474
ساعت 12:40 جمعه 18 مهر 1404
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: راه‌آهن چابهار–زاهدان، محور توسعه ریلی جنوب شرق کشور و حلقه اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی و کشورهای آسیای میانه است و می‌تواند حدود 20 درصد بازارهای جهانی را در دسترس ایران قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورلی‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمدرضا رضایی‌کوچی در سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به شهرستان چابهار اظهار کرد: پروژه ملی راه‌آهن چابهار–زاهدان، یکی از حیاتی‌ترین طرح‌های حمل‌ونقل کشور است که تکمیل آن مسیر اتصال بندر راهبردی چابهار به شبکه ریلی کشور و بازارهای آسیای میانه را هموار می‌کند.

 رضایی‌کوچی اظهار کرد: پروژه‌های زیربنایی جنوب شرق کشور از جمله راه‌آهن چابهار–زاهدان و طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از اولویت‌های اصلی دولت و مجلس در مسیر توسعه سواحل مکران و ارتقای زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان هستند.

 وی افزود: بر اساس گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، طول مسیر راه آهن چابهار–زاهدان 634 کیلومتر و چابهار–نیکشهر 144 کیلومتر است که به ترتیب 83 و 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسیر پروژه راه آهن چابهار - زاهدان شامل 17 تونل است و در بخش‌هایی از عملیات روسازی و احداث ایستگاه‌ها به تسریع و حمایت بیشتر نیاز دار.

 رضایی‌کوچی با اشاره به تأکید دولت بر شتاب در توسعه زیرساخت‌ها افزود: همکاری مشترک دولت، مجلس و دستگاه‌های محلی می‌تواند تکمیل این پروژه را سرعت بخشد و زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در استان شود.

 وی همچنین در بازدید از پروژه نهضت ملی مسکن در شهر جدید «تیس» از توابع چابهار، گفت: از مجموع یک هزار و 620 واحد در حال ساخت، 280 واحد به مراحل پایانی اجرا رسیده‌اند و با تأمین منابع مالی، سایر واحدها نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهند شد 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران اظهار داشت: شهر جدید تیس به‌عنوان یکی از محورهای توسعه سواحل مکران، نقش مهمی در رونق گردشگری، جذب سرمایه‌گذاری و تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه دارد و اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه باید با نگاه توسعه پایدار دنبال شود.

 رضایی‌کوچی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در کنار دولت از همه ظرفیت‌های قانونی برای تسریع در اجرای طرح‌های زیربنایی جنوب شرق کشور استفاده خواهد کرد تا پروژه‌های کلیدی نظیر راه‌آهن چابهار–زاهدان و شهر جدید تیس هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند و ثمره آن در زندگی مردم منطقه نمایان شود. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین نقاط دروازه‌ای کشور به دنیای تجارت و اقتصاد است؛ این بندر با موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر خود در جنوب شرقی ایران و سواحل مکران به‌ویژه در ارتباط با کشورهای جنوب آسیا و حوزه اقیانوس هند، ظرفیت‌هایی منحصر به‌فرد برای تبدیل شدن به یک کانون تجاری جهانی دارد.
چابهار دارای 2 بندر بزرگ شهید بهشتی و شهید کلانتری است که نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا دارند؛ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است؛ این بنادر هرکدام پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند.

گالری تصاویر

آخرین اخبار

دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا
گفتگوی اختصاصی صبح آمل با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد مازندران

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی