هر روز در منطقه ويژه پتروشيمي روز ايمني است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/8037
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
علت وقوع حوادث در صنايع بزرگ تنها به خطاهاي انساني محدود نمي شود و در بررسي ها، تنها نبايد به بررسي عوامل انساني بسنده کرد، بلکه بايد خطاها و عوامل سازماني نيز رسيدگي شود.

به گزارش بنا (bena) علي يزداني رئيس هيئت مديره سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، با بيان اين مطلب افزود: به باور ما هر روز در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي روز ايمني و آتشنشاني است چرا که اين منطقه بالقوه با خطرات و سوانح هولناک مواجه است و علت آن ماهيت خطر زاي مواد مصرفي و توليدي در اين منطقه است.

ظهور فن آوريهاي جديد و خطر آفرين را مستلزم تلاش مهندسان طراح در ارتقاء سيستم ها و تجهيزات افزايش ايمني دانست و اظهار کرد: به اعتقاد ما وقوع حوادث دلخراش و غم انگيز در چند دهه گذشته در نيروگاهها، تاسيسات شيميايي، فضانوردي و ساير بخشها بيانگر اين واقعيت است که تمهيدات مهندسي به تنهايي قادر به جلوگيري از حوادث نيست.

رئيس هيئت مديره سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي عوامل انساني و عوامل سازماني را اثرگذارترين عوامل بروز حوادث دانسته و تاکيد کرد: نقش عوامل سازماني اگر چه بيشتر از ساير عوامل نمي باشد، لکن در برخي از موارد ميتواند به صورت برابر مورد مقايسه قرار گيرد.

وي افزود: علاوه بر خطاهاي انساني، عواملي نظير عدم رعايت اصول انساني در طراحي، خطاهاي مديران در تصميم گيري هاي کليدي، ضعف در برنامه ريزي، عدم آموزش کافي پرسنل، روش هاي نامناسب مديريتي، وضعيت نامناسب فرهنگ ايمني در سازمانها، ساختارهاي سازماني و عمر يک سيستم بزرگ صنعتي زمينه ساز وقوع حوادث بوده است.

علي يزداني با اشاره به پنهان ماندن اشکالات طول عمر تاسيسات صنعتي، اين عامل را در ترکيب با يک شرايط غير عادي، يک خرابي ساده و يا يک خطاي انساني ساده موجب بروز حوادثي با پيامدهاي تاسف بار عنوان کرد.200

شناسه خبری: 8037

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو