افزايش مزيت نسبي سرمايه گذاري در مناطق ويژه اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/9679
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي شيراز اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در کشور که در مواردي ممکن است منجر به افزايش هزينه توليد شود منجر به بالا رفتن مزيت نسبي سرمايه گذاري در مناطق ويژه اقتصادي کشور خواهد شد.

حميد رضا بختياري، مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي شيراز با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا(bena)، اظهار داشت: هزينه حمل و نقل در اقتصاد کشور نقش تعيين کننده اي در قيمت تمام شده کالاها دارد و قيمت کالا، بهاي سوخت و هزينه حمل و نقل با يکديگر ارتباط مستقيم دارند.

وي تصريح کرد: روشن است که بخش قابل توجهي از هزينه حمل و نقل، در گرو بهاي حامل هاي انرژي است، از طرفي قيمت سوخت نيز در روند اجراي قانون هدفمندکردن يارانه¬ها واقعي خواهد شد در اين راستا سرمايه گذاران براي کاهش هزينه حمل و نقل در کشور بايد در يک نقطه واحد متمرکز شوند و از حمل و نقل کالا در سراسر کشور که اصلا به صرفه نيست خودداري کنند.

بختياري گفت: به عنوان مثال براي انتقال آهن به شيراز، توليد کننده نبايد کالا را از بندر عباس به تهران ارسال کند و پس از آن به شيراز منتقل کند بلکه با ايجاد شعبه اي در جنوب کشور باعث مي شود تا توليد و توزيع کالا در کشور و قيمت تمام شده به نفع توليد کننده و نهايتا صرفه جويي در انرژي شود.

گفتني است دستگاه هاي مختلف اعم از وزارتخانه هاي اقتصاد، بازرگاني، کشاورزي، صنايع و معادن و ... هرکدام مجموعه اي از تمهيدات را براي دوران اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها انديشيده اند که از آن ميان «بسته هاي حمايتي» نقش پشتوانه هاي ضمانتي را بويژه براي بخش صنعت و معدن ايفا خواهند کرد.

اين بسته هاي حمايتي شامل «پرداخت مستقيم، وام بلند مدت، اصلاح تعرفه، جوايز و مشوق هاي صادراتي، امتيازبندي و...» راهکارهايي هستند که دولت پيش روي صنعتگران قرار داده تا فرايند واقعي کردن بهاي حامل هاي انرژي (به عنوان يکي از مهمترين موارد طرح هدفمند سازي )، موجب افزايش هزينه توليد و نيز قيمت تمام شده کالاهايشان نشود.206

شناسه خبری: 9679

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو